A ’Niche’ jelentése a marketingben
A „niche”, ejtsd: „nís” jelzővel azokat a réspiacokat nevezzük, melyek jól körülhatárolható piaci szegmenseket fednek le. Előfordulnak még a „niche market”, vagy magyarul réspiac vagy piaci rés kifejezések is azonos jelentéssel.
A piaci réshez meghatározott termékjellemzők, árkategória, minőség és demográfiai jellemzők társulnak.
Számos versenyelőnye lehet, ha a vállalatod egy létező és jelentős részpiac igényeit, problémáira tud megoldás terméket, szolgáltatást nyújtani. Egy általános, vagy mindennel foglalkozó vállalkozás sosem tud olyan mélységben és első-osztályúan minden termékcsoportjának a szakértője lenni, mint amilyen mélységben ezt egy réspiacon kivitelezhető.
Nézzük a niche további előnyeit:
- A réspiacon értékesítő sokkal jobban ismeri a szűkebb vevői szegmens konkrét igényeit és preferenciáit.
- Az alapos réspiaci tapasztalat és ismeret által az eladó méltán pozícionálja megát a réspiaca szakértőjének.
- A réspiac leegyszerűsít jó néhány üzleti döntést. A vevői igények konkrétabban megismerhetők.
Szinte minden piacon beazonosíthatók önálló réspiacok. Beazonosításukhoz szükséges ismerni a vásárlók preferenciáit:
- Árszínvonal (luxus, közepes árkategória, tömegtermék)
- Tipikus vásárlói demográfia (nem, kor, bevételi szint, iskolázottság, stb.)
- Minőségi elvárások (prémium, kézműves, gazdaságos, stb.)
- Személyiség és attitűd (értékek, érdeklődés, viselkedési jellemzők)
- Lokalitás (a vevők földrajzi eloszlása, jellemző településtípus, stb.)
A fent felsoroltakat az online marketingben hívjuk buyer persona-nak is idegen kifejezéssel. Ez megfeleltethető egy réspiac tipikus vevőjének.
Példák réspiacra (niche market)
Számtalan példát találhatunk bármilyen piacon, ahol egy aktív réspiac tagjai számára speciális termékekre és szolgáltatásokra is jelentős az igény:
- Atlétika és sport piacán belül az aktívan futók önálló piacot alkotnak, ebben található a maratoni futók réspiaca.
- Az autós piacon önálló réspiac a városi villanyautósok szegmense.
- Kisállattartók piacán is számos réspiaci találhatunk.
- Kirándulók, aktív kikapcsolódást kedvelők piacán, például lakóautóval utazó túrázók, stb.
Hogyan találhatunk réspiacokat?
Első lépésben muszáj, hogy a nagyobb piacot megértsük és elemezzük. Ezt követően lépjünk csak a réspiacok irányába.
- A Google a barátod! Kézenfekvő, hogy a kutatást Google keresőben indítsuk.
- Google Trends vizsgálata. A hosszabb távon érvényesülő keresleti változásokat ellenőrizhetjük az ingyenes eszköz segítségével.
- Réspiacok azonosítása a Google keresési javaslatok segítségével
Szintén kézenfekvő a keresés során a lap alján felajánlott további keresési javaslatokat is megtekinteni, hiszen a Google rendelkezik az egyik legnagyobb keresési adatbázissal. A javaslatok között olykor aranyat érő tippeket és kapcsolódó kifejezéseket találhatunk.
A Google Ads fiókon belül elérhető Kulcsszó tervező eszközzel hasonló javaslatokat kaphatunk!
A feltárt lehetőségek és meglovagolható emelkedő piaci trendek mellett sem lehet azonban arra számítani, hogy új belépőként magától jöjjön a siker. A réspiacokon is komplett marketing stratégiát kell rendszerbe foglalni, hogy a kívánt eredmények hosszú távon jöjjenek.