Mit jelent az „opt-in” az online marketingben?
Az Opt-in kifejezést az online marketing széles körben használja. Az opt-in jelentése: hozzájárulást, beleegyezést fejez ki azzal kapcsolatosan, hogy egy magánszemély adatai további kommunikációs felhasználásra kerüljenek. Ez a hozzájárulási nyilatkozat általában közvetlenül egy weboldal vagy webáruház, egy célzott landing oldal meglátogatásakor történik.
Technikailag maga a hozzájárulási felület egy rövid (néhány adatmezőt) tartalmazó form, vagy jelölődoboz, amit a weblap tulajdonosa kitöltésre kér a látogatótól. A weboldal látogató pedig megteszi a számára hasznosnak ítélt beleegyezéseket.
- Opt-in kategóriába sorolhatók tágabb értelemben a süti-kezelő hozzájárulási felugró ablakok is.
- Hírlevélre, visszahívásra ösztönző kapcsolati form-ok, amik rendelkeznek beleegyezési tartalmi résszel.
- Több kötelező dokumentum elfogadása, mint például az Adatkezelési Nyilatkozat tudomásulvétele, ÁSZF tudomásulvétele, GDPR-rel kapcsolatos beleegyezések.
Az opt-in legegyszerűbb formája az email cím megadása. Ezen felül természetesen több adatot is elkérhet, opcionálisan megadhat egy cég, amit a látogató vagy kitölt, vagy sem. Az kötelező mezőkben leggyakrabban az e-mail cím és a név szokott szerepelni.
Ez már önmagában értékes egy cégnek, hiszen akár díjmentesen, vagy minimális költség mellett tud direkt üzenetet küldeni a feliratkozóknak.
Mi az a dupla opt-in?
Az egyszeri feliratkozás helyett előtérbe kerül a dupla feliratkozás, ami az automatizálással terjedt el. Az első hozzájárulás megadása után, a weboldal automata e-mailt küld, amiben tájékoztat a feliratkozás tényéről és kéri, az újbóli megerősítést.
- Ezáltal teljesen kizárható a téves feliratkozás
- A weboldal tulajdonos is nagyobb biztonsággal használhatja az adatokat
Opt-in beleegyezés visszavonása, azaz opt-out
A korábban megtett felhasználói beleegyezések visszavonási lehetőségét biztosítani kell. Ez a leiratkozás, a korábbi beleegyezés visszavonása az opt-out.
A böngészőben történő sütik (cookie-k) elfogadására vonatkozóan megfeleltethető leggyakoribb opciók, amiből választhatunk:
Accept All – Minden süti elfogadása = Opt-in
Reject All – Minden süti elutasítása = Opt-out
Ebben az esetben nem a korábban megadott engedély visszavonásaként értelmezhető, hanem eleve tiltja a felhasználó, hogy további üzeneteket, személyre szabott ajánlatokat, értesítéseket küldjünk neki.
Miért olyan fontos az opt-in a vállalkozások számára?
Kevés azon weboldalak köre, akik PPC hirdetések nélkül elegendő forgalmat és ügyfelet tudnak szerezni. A vállalkozások többsége online hirdetéseket is alkalmaz a vevőszerzésében. Ezzel nincs is probléma. A nehézséget az jelenti, hogy az adatvédelmi törekvések és eszközök előretörésével a látogatóktól egyre nehezebb megszerezni azt a bizonyos opt-int.
Már a felhasználó böngésző beállítsa által is elveszíthetjük az esélyét, a feliratozásnak. Sütik tiltása, inkognitó mód (ami eleve minden előzményt és sütit töröl). Az egyetlen gombbal elutasítható összes hozzájárulási lehetőség.
Lássuk be, ezek mind-mind nagyon jó és hasznos dolgok, a látogatók szempontjából. A vállalkozások részére viszont minden személyre szabott hozzájárulás és kapcsolati adat alapját képezi a további kommunikáció lehetőségének. Ha ez nem valósul meg, akkor a látogatót elvesztettük.
Mi lehet a megoldás akkor a lecsökkent opt-in mennyiségre a weboldalunkon?
- A feliratkoztatást tegyük lehetővé a lehető legkönnyebben.
- A feliratkozást tartalmazó weboldal, vagy landing-oldal fogalmazása legyen világos, és érthetően mondja meg, mire vonatkozik a feliratkozás.
- Ajánljunk fel azonnali hasznosságot a látogatónak a feliratkozásért. Ez lehet beváltható termékkupon, első vásárlásra vonatkozó kedvezmény, ajándék e-book, bármi, ami a látogató számára hasznossággal bír. Ezek már weboldal add-on / plugin formában elég hasznosak tudnak lenni.