Mi a PR?
A PR az angol Public Relations (ejtsd: píár) kifejezés rövidítése. Magyar jelentése egyetlen szóval: közönségkapcsolatok. Szakmai körökben magyarul „pé-er”-nek ejtik helyesen, de mindkét alakban használatos itthon.
Egy vállalkozás közönségkapcsolatai a szervezet teljes stratégiai kommunikációjára utal, amit a teljes nyilvánosság felé kialakított kép ápolásával folytat. A vállalati PR nem egyszeri akciót vagy eseményt jelöl, hanem következetes és folyamatos kommunikációt az üzlet külső és belső érintettjeivel.
Public Relations fogalma
A PR fogalma tágabb értelemben: azon kommunikációs tevékenységek és erőfeszítések összessége, ami két fél között a kölcsönösen hasznos és pozitív kapcsolatok kiépítésére és fenntartását célozza.
Az érintett felek lehetnek egyrészről a köznyilvánosság, a média szereplői, a befektetők, és akár a munkavállalók is.
A PR eszköztára széleskörű és változatos stratégiát alkalmaz célja elérésére:
- Elsődleges közönséggel való kapcsolat ápolása, hatékony kommunikáció
- A pozitív hírnév (reputáció) kialakítása és megőrzése
- A brand, márka láthatóságának erősítése
- Esetleges válságkezelés,
A fenti PR célok a hatékony, tervszerű kommunikációval, a hitelesség és bizalom kialakításával érhetők el.
PR tevékenység tervezése
A vállalkozások eltérő piaci szegmensekben, egyéni lehetőségeik és súlyuk szerint tudnak közönségkapcsolatokat építeni. A PR stratégiát ezért minden esetben egyénileg a vállalkozásra és annak környezetére szabottan célszerű elkészíteni.
Mi a PR eszköztára?
A köztudatban az él, hogy a PR a sajtó kapcsolatokat jelenti, ami egy alapvető tévedés, mert a PR eszközrendszere nem csupán a sajtóra korlátozódik, annál sokkal szélesebb.
A marketing szempontból viszont az egyik legfontosabb PR elem az maga a sajtó és a sajtókapcsolatok, és az onnan származó sajtó-megjelenések. A nagyobb vállalatok általában önálló belső PR részleget működtetnek, ami természetesen nagyobb tőkeerőt és büdzsét is feltételez.
A kis- és középvállalkozások számára jó hír viszont, hogy a PR ma egy hatékonyan kiszervezett és jól működő eszköz, ami elérhető (értsd) megfizethető, a kisebb és közepes méretű vállalkozások számára is.
A teljes PR eszköztár
Offline PR eszközök: Ide sorolhatók a televíziós, rádiós megjelenések, nyomtatott sajtóban történő és egyéb offline hirdetések.
Online PR és eszköztára: Közösségi média, online kommunikáció, hírlevelek, online sajtóközlemények, filmek, brand videók.
Belső PR: A vállalat belső érintettjein keresztül is alakítja a bizalmat és lojalitást, és hordoz pozitív üzeneteket. Ők a munkatársak, a vállalat dolgozói, egyes szervezeti egységei, egyéb belső szervezetek.
Külső PR: Kiemelkedő a sajtókapcsolatok ápolása. Élő és jó kapcsolatokat alakít ki a szakmai médiával, amiben a szervezet hiteles tartalomforrásként jelenik meg és naprakész tájékoztatást ad.
Befektetőknek szóló kommunikáció: A vállalkozás és annak befektetői között hoz létre és ápol jó kapcsolatot. Ez számos formában történhet. Befektetői események, pénzügyi beszámolók publikálása, befektetői fórumok, stb.
Sajtóesemények, szponzoráció, kutatások, felmérések vagy esettanulmányok publikációja.
PR vagy marketing?
A PR a marketing része, nem csoda, ha a köztudatban keveredik a két fogalom. A területek között az alapvető különbség megértésével a fogalmak elkülöníthetők:
A Marketing feladata és végső célja, hogy a figyelem megszerzésével és fenntartásával értékesítést, forgalmat érjen el (akciók, promóciók, stb.)
A PR végső célja csupán a pozitív hírnév elérése, fenntartása, vagy helyreállítása. Ebbe bele tartozik a márkaépítés, bizalomépítés is.