fbpx

Digitális marketing: a 9 legpusztítóbb tévhit a piacon

Digitális marketing tévhitek

A piacon keringő tévhitek talán már téged is eltántorítottak attól, hogy kipróbálj valamilyen új marketing eszközt, vagy talán az egész marketingtől elvették a kedved. Pedig, ha magad mögött hagyod ezeket, könnyebben találhatsz olyan digitális marketing csatornákat, amelyek hosszú távon eredményeket hoznak neked. Ebben a cikkben a 9 legpusztítóbb digitális marketing tévhittel számolunk le.


Mi az a digitális marketing?

Digitális marketing alatt azokat a digitális csatornákat értsd, amelyeket a terméked vagy szolgáltatásod népszerűsítésére használhatsz. Ide tartozik:

  • weboldal marketing
  • e-mail marketing
  • közösségi média marketing
  • tartalommarketing
  • keresőoptimalizálás
  • videó marketing
  • és a fizetett hirdetések

Emellett a tévés, rádiós és CLP (citylight plakát) megjelenéseket is ide soroljuk, tehát online és offline marketing eszközök egyaránt alkotják a digitális marketingedet.

A digitális marketing lehetővé teszi, hogy mérni tudd a marketing stratégiád eredményeit, például, hogy egy konkrét hirdetés hány új ügyfelet hozott neked. Ezekhez az adatokhoz egy hagyományos stratégia követésével szinte lehetetlen hozzájutnod. 

A digitális marketing tehát nagy hasznodra lehet, ha jól használod, és elkerülöd azokat a kért vagy kéretlen jó tanácsokat, amelyek a piacon keringenek. Lássuk, melyek ezek!


1. „Megtudhatod a sikeres marketing receptjét ide kattintva”

Felejtsd el a sikeres marketing receptjét. Miért? Mert nincsenek instant megoldások! Minden cég egyedi, a te cégednek is egyedi képlete van, és ez a képlet akár napról-napra is változhat.

A képlet a tőled, a cégedtől független tényezők miatt is módosulhat: online hirdetési algoritmusok, fogyasztói szokások, új trendek, új hirdetési lehetőségek, új konkurens vállalkozások, stb. A változásokra reagálnod kell. Azonnal, különben a hirdetésekre költött pénzed elégeted!

Erre két lehetőséged van:

1. Folyamatosan finomhangolod a hirdetéseidet és értékesítő weboldalaidat, nyomon követed a legújabb marketing trendeket.

2. Szakemberre bízod a rendszered építését. Szakavatott menedzsmentre, egy kivitelező cégre, aki megalkotja és folyamatosan irányítja marketinged.

Ezzel el is érkeztünk a következő tévhithez.


2. Te is lehetsz marketinges 1 nap alatt

A filmekben és sorozatokban többnyire úgy ábrázolják a marketingeseket, mintha az életük csak helyesírási hibák nélküli posztolásból és menő influencer partikról szólna. Személyes véleményük hallatán pedig a tulajdonos máris örömkönnyekben tör ki.

Ahogy a cikk elején írtuk, a social media csak egy szelete a nagy marketing gépezetnek. Egy marketing ügynökségnél több szakember dolgozik együtt vállalkozásod sikerén. A weboldaladon és az online marketing kampányaidon a webdesigner, a SEO szakértő, a marketing-szövegíró, a hirdetéseknél a PPC (pay-per-click, azaz kattintás alapú hirdetéseket kezelő) szakértő összehangolt munkájára van szükség a sikerhez.

Ezeknek a szakembereknek a tudását nem egy nap vagy hétvége alatt fogod elsajátítani, és nem is a te feladatod. Ezért felejtsd el a bombabiztos sikert ígérő tréningeket, amelyek azzal kecsegtetnek, hogy digitális marketing szakértőt képeznek belőled.

Ezek maximum arra jók, hogy képbe kerülj a marketing eszközökkel, a marketing rendszerével. Így átláthatod azt, hogy mi, hogyan működik, ezért könnyebben kiszúrod majd az átveréseket szolgáltatói oldalon. De nem leszel tőle sem szövegíró, sem SEO szakértő.

Arról nem is beszélve, hogy a profi kivitelezők folyamatosan tesztelnek, és új tapasztalatokat építenek be a digitális marketing kampányokba, ezt a széleskörű tudást pedig évek alatt sajátítják el, nem egy hétvégi online marketing kurzuson.

Ne érts félre. Érdemes ilyen témájú előadásokat meghallgatnod, hiszen számos best practise-t és az üzleti életből vett példát hallhatsz, de ezeket pontosan így kezeld: példaként. Tesztelned kell, hogy a te vállalkozásodra is működnek-e, majd levonni a tanulságokat.


3. A közösségi médiában a nap 24 órájában eléred a célközönséged

„Nincs szükséged email marketingre, sem keresőoptimalizálásra, hiszen hatalmas tömegeket érhetsz el a Facebookon ingyen.” Aki ilyet mondott neked, az valószínűleg közösségia média marketingre, vagy egyenesen Facebook marketingre specializálódott.

Ha óriási követőtáborral rendelkezel, akkor sem érdemes csupán a követőidre támaszkodnod, hiszen az organikus elérést jelentősen megvágta a Facebook a fizetett hirdetések javára.

Az a tanácsom, hogy ne kezelj egyetlen online marketing platformot sem Szent Grálként, és ne támaszkodj a közösségi média marketingre mindenek felett. Hiszen – ahogyan az elmúlt időben talán te is tapasztalhattad –, bármikor történhet olyan nem várt esemény (letiltják a Facebook oldalad, megdrágulnak a hirdetések), amikor új felületek után kell nézned.

Mesélek egy példát: Volt egy ügyfelünk, aki az együttműködésünk alatt is számos követővel rendelkezett. A közös digitális marketing munka alatt a követői számát körülbelül megkétszereztük, így kb. 40 ezer követővel rendelkezett. Az együttműködés véget ért, de az értékesítése továbbra is magas volt. A másfél éves marketing munkának a hirdetések lekapcsolása után is hosszú ideig volt még hatása, mert a jól célzott hirdetésekkel rengeteg embert elértünk és a termékek is jók voltak. Aztán a hatás elkezdett csökkenni, a trendek közben változtak, az értékesítés mélyrepülést vett. Jelenleg a korábbi hirdetési és marketing szolgáltatói büdzsé többszörösét költi ugyanannyi bevétel megszerzésére, mint amennyit mi szereztünk neki, amely – ha figyelembe vesszük az inflációt, az alapanyag árak növekedését is, – elég nagy mínusz a vállalkozó számára. Szóval nem érdemes sem hősködni, sem pedig az organikus elérésekre alapozni. 🙂

Érdemes a digitális marketingedre úgy tekintened, mint egy összehangolt rendszerre, ahol a rendszerelemek akkor is támogatják egymást, ha az egyik elem egy rövid időre kiesik.

Rendszerelemek azonban csak akkor képeznek egységes és koherens, hatékonyan és költséghatékonyan működő szisztémát,
ha jól megalkotott stratégiára, kommunikációra és design-ra épülnek.

Ehhez egy olyan online marketing ügynökségre van szükséged, aki rendszerben gondolkodik és nem csak egy bizonyos területen próbál sikert elérni.


4. Egy tartalmat csak egyszer használhatsz fel

Ha a fentieket olvasva felsóhajtottál, hogy jó-jó, de neked erre mind nincs pénzed, akkor van egy jó hírem. Induló vállalkozásként nincs szükséged minden online marketing elemre Sőt, ha nem induló céged van, akkor sincs mindenre szükséged. De ha azért nem költesz márka videóra vagy céges blogra, mert azokat a tartalmakat úgyis csak egyszer használod fel, akkor megkérdeznélek: miért? 

Ki mondta, hogy ha a videódat egyszer kiposztoltad a Facebookra, akkor azt már „ellőtted”? Több csatornán is felhasználhatod: kerülhet a weboldalad főoldalára vagy a Rólunk oldalra (erről később még lesz szó), de más közösségi média marketing hirdetéseidbe is, akár vágott verzióban.

Ugyanígy a blogcikkeidből is készíthetsz egy átfogó, rendszert alkotó tartalmat, amit feliratkozásért cserébe ajánlasz fel. Vagy kiposztolhatsz belőlük részleteket a közösségi média oldalaidra. Máris rengeteg célodban segítettek ezek a tartalmak, pedig pénzt csak egyszer adtál ki értük a szövegírónak vagy a grafikusnak. A jövőben érdemes lesz fókuszálnod a szövegek mellett az interaktív tartalmakra és a videókra.

Azt hiszed, a marketing videók csak a nagy cégeknek valók és milliókba kerülnek? Nézd meg a profi marketing rendszerről szóló cikkünkben, hogyan hoztunk ki minőségi marketing videókat
139-180 000 forintból!


5. Ezen a felületen hirdessünk, mert ez most a trendi

Jó dolog követni a marketing trendeket, és ezt is kell tenned, ha versenyképes akarsz maradni. DE! Önmagában ez ne legyen indok egy új közösségi média felület létrehozására, ha aztán oda nem kerül kreatív, értéket adó, és a céljaidat támogató tartalom.

Az online marketing hirdetéseid megválasztása mindig a vállalkozás céljai alapján kell, hogy történjen. A sikeres Google Ads és Facebook kampányaidhoz nem elég az egyedi, figyelemfelkeltő kreatív és az ütős szöveg. Tudnod kell, miért hirdetsz, hiszen a hirdetéseid sikere a cél és a típus függvényében alakul majd.

Mire szeretnéd ösztönözni a potenciális ügyfeleket? Igen, a végső cél az értékesítés, de biztosan hallottad már, hogy nem érdemes ajtóstul rontanod a házba. Először ismertesd meg velük a márkát, tereld őket a weboldaladra, iratkoztasd fel őket a hasznos, szakmai hírleveledre vagy irányítsd őket a céges blogodra. A céltól függ, hogy Facebookon kell-e hirdetned, vagy kulcsszavas kereséseik alapján Search hirdetést indítanod Google Ads-en, esetleg egy popupot elhelyezned a weboldaladon.

Az adatok elemzése után célzottabb marketing üzenetekkel tudod majd őket elérni, ezzel pedig maximalizálhatod az értékesítésed.


6. A Google első oldalához elég egy kulcsszó kutatás

Divatos Szent Grál még a SEO is, de az igazság az, hogy kevesen tudják, mit is jelent valójában. A keresőoptimalizálás egy nagyon kiterjedt szakma, háromféle SEO-t különböztetünk meg ugyanis:

Technikai SEO: A keresőmotor optimalizálás azon része, ami kívülről láthatatlan, mégis érzékelik a látogatóid. Például, gyorsan betöltődik-e, biztonságos-e a weboldalad, vagy milyen gyorsan hagyják el a látogatók a felugró ablakok miatt. Ha ezeknek a kritériumoknak nem felelsz meg, hiába találhatók meg a megfelelő kulcsszavak az oldaladon, a Google nem lesz bőkezű veled.

On-site SEO: A mindenki által ismert kulcsszó kutatásra épülő tartalomgyártás a honlapodra, ide tartozik a weboldalad szövege és a tartalommarketing különböző formái, például a céges blog. Nem elég a kulcsszavakat használnod, hasznos tartalmakat is kell gyártanod/gyártatnod.

Az onsite SEO-ról ebben a rövid videóban beszélek:

Off-site SEO: Ha a fentieknek megfelelsz, tovább erősítheted a weboldalad linképítéssel. Mit jelent ez? Ez már egy kicsit a PR területéhez kapcsolódik, hiszen tudatosan kell felkeresned a hasonló témájú oldalakat, és cikkeket megosztanod, melyben a honlapodra mutató linkeket helyezel el. Minél többen hivatkoznak az oldaladra, annál hitelesebbnek ítéli a Google. 

Ez a három együttesen kell ahhoz, hogy viszonylag gyorsan, nagy eredményeket érj el a SEO-val. Aki azt ígéri, hogy egy kulcsszó kutatással a Google első oldalára kerülhetsz, ráadásul rövid idő alatt, az nagy valószínűséggel átver téged, vagy saját magát.

A VALÓDI SEO nem olyan egyszerű 🙂


7. A Rólunk oldalt senki nem olvassa el

Azzal már biztosan te is tisztában vagy, hogy a „cégünk 1982-ben alakult…” kezdetű bemutatkozó honlapokat olyan gyorsan ikszelik ki a weboldalad látogatói, mint ahogy a 30 ezer forintról 29 ezerre leárazott póló fogy el a Glamour napokon. Nem ezt a tévhitet akarjuk megcáfolni, az ilyen felütéseket továbbra is felejtsd el.

A Rólunk oldal a főoldal után átlagosan a legolvasottabb oldalnak számít. Persze a saját weboldalad elemzéséhez mindenképpen egy hőtérképes megfigyelést ajánlok, de ami biztos, hogy a Google a márkakereséseknél elég jó helyre sorolja a Rólunk oldalt, ezért érdemes foglalkoznod vele.

Mit vár a látogató a Rólunk oldaltól?

Mivel márkakeresés esetében ezen a ponton lép a honlapodra, fontos, hogy érthető, strukturált és informatív tartalom fogadja. A Rólunk oldal segít az E-A-T (tekintély, szakértelem, megbízhatóság) kialakításában. Ha a hitelességed forog kockán, egyáltalán nem mindegy, mi szerepel rajta, ugye?

Mit tegyél a Rólunk oldalra?

  • Ügyfélvélemények, testimonialok, díjak 
  • Valós fotók a termékről és a munkatársakról
  • Történeted, akár timeline formájában
  • Bemutatkozó videód
  • Partnereid
  • Kapcsolatfelvétel módja

Ejtsünk pár szót a történetmesélésről, azaz „storytellingről”. Az előbb említettem, hogy senki sem kíváncsi a telephelyeid számára és a tavalyi árbevételedre. Legalábbis a vevők biztosan nem. A személyes történetek azonban érdeklik őket. Két ok, amiért érdemes sztoriznod:

  • Neurológiai kutatások bizonyítják, hogy az agyunk az elbeszélésekre van programozva. A történetek által sokat fejlődött az emberiség; narratív történetekben gondolkozunk, ez határozza meg a beszédstílusunkat, és ami vezetőként fontos számodra, hogy az emberek jobban megjegyzik, majd könnyebben hívják elő az információt, ha történet formájában hallották.
  • A történetek érzelmeket keltenek, ami az idegtudománnyal foglalkozó szakértők szerint a legrövidebb út az agyhoz. Vagyis, ha azt szeretnéd, hogy a terméked, szolgáltatásod megragadjon valakit online, akkor azt érzelembe csomagolva érheted el a legkönnyebben.

Fontos, hogy a sztorik célja nem az önfényezés, a középpontjában mindig a potenciális ügyfelek, vevők álljanak. Miért lesz neki hasznos a terméked, hogyan könnyíti meg az életét, stb.


8. Ha sok pénzt költünk az online-ra, jó eredmények fognak jönni

Ezt megcáfolni leginkább a PPC – kattintás-alapú fizetési modell – hirdetéseken keresztül tudom. Egy kevésbé jól teljesítő kulcsszóra sosem fognak jó eredmények jönni, mindegy, hogy mennyi pénzt ölsz bele. Ugyanígy, egy drága, de rosszul működő, nem funkcionális weboldalra sem fognak özönleni a látogatók.

Nem egy olyan tapasztalatunk van, amely olyan rendszerrel kapcsolatos, amelyben a szolgáltató rengeteg pénzt költött el a semmire.

Az egyik ilyen egy telefonokat és kiegészítőket forgalmazó vállalkozás Google Ads rendszere, ahol 14 hónap alatt 14,3 MILLIÓ forint került elköltésre. Ezzel nem is lenne semmi probléma, csak eredmény nem volt. Konkrétan az alapvető beállítások is hiányoztak, nem volt konverziómérés, azaz nem tudták, hogy melyik platformról, melyik hirdetésből milyen kapcsolatfelvételek, vásárlások származtak.

A méréssel kapcsolatos alapokról ebben a videóban beszélek, röviden:

A másik probléma ezzel a több, mint 14 milliós költéssel az volt, hogy a bevétel semmivel nem lett több, mint a hirdetések elindítása előtt. Tehát ez egy tipikus példa volt arra, hogy sok pénz elköltésével, de ész nélkül nem lehet eredményeket elérni. Ha nem kérsz, nem optimalizálsz és nem fejlesztesz, akkor egy pénznyelő lesz a marketinged.

Egy másik, egy egészségügyi szolgáltatóhoz tartozó Google Ads rendszer audit során megdöbbenve tapasztaltuk, hogy a néhány év alatt elköltött 28 MILLIÓ forintos hirdetési keret mellett nem voltak beállítva a kapcsoltfelvételi űrlapok konverzió mérései, nem volt létrehozva branding kampány, nem voltak kizáró kulcsszavak és a kulcsszólista is foghíjas volt, valamint csekély részét használták ki a Google által nyújtott lehetőségeknek. Szóval 28 millió elköltése után a tulajdonos és a szolgáltató sem tudta, hogy pontosan, sőt egyáltalán nem tudta azt, hogy honnan, milyen hirdetésekből, milyen forrásokból érkeznek látogatók.

Az 1-2 millió forintot feleslegesen elköltött kisvállalkozók Facebook rendszereivel heti szinten találkozunk.

Összességében elmondható, hogy a cégek töménytelen mennyiségű pénzt lapátolnak ki feleslegesen a bankszámlájukról, amiért még fizetnek ki.

Amikor nincs mérésed, de tolod a kampányaiba a pénzt, az olyan, mint amikor elindulsz egy autóversenyen. A többi autó a piaci versenytársad. A probléma ott kezdődik, hogy Te az autód hátsó ülésén ülve, bekötött szemmel ülsz, tehát nem mérsz, így nem látod, mi a helyzet, mi van körülötted. A gázpedálon egy tégla van, ami tövig nyomja, tehát nyomod a pénzt, ahogy a „szakértő marketingesed” javasolja. A kormányt nem éred el, mert a hátsó ülésen ülsz és nincs semmi visszajelzés arról, hogy mi történik. A versenytársaid pedig szépen, az ablakon kilátva navigálják az autóikat, azaz a marketing rendszerüket, miközben lehet, hogy te már rég nekimentél egy fának és nem haladsz semerre, csak a motor pörög, ami zabálja a benzint, azaz pénzt és mindenki elhúz melletted, tehát a hirdetéseid már régen nem működnek, csak a kereted fogyasztják.

Szóval a pénz nem minden. Gondolkodni is kell 🙂


9. Az offline marketing már a múlté

A cikkben ugyan az online marketing elemeiről ejtettem több szót, ám nem szabad megfeledkezned az offline-ról sem. Jelenleg a digitális marketing trendek uralják jelenleg a piacot, ráadásul nagy előnyük, hogy mérhető eredményeket hoznak. Ám ezt az előnyt kihasználhatod az offline térben is. Teszteld az eredményeket online, majd használd a működő szövegeket, kreatívokat óriás plakátokon, vagy szórólapjaidon. Hamarosan remélhetőleg visszatérnek a rendezvények, ezek pedig számos lehetőséget tartogatnak a márkád népszerűsítésére.

Oké, megnéztük, mi az, ami nem működik. Már tudod, hogy ne dőlj be a gyors sikert ígérő szupertréningeknek, és azt is kiszúrod majd, ha valaki hiányos eszközökkel akar a Google első helyére varázsolni. A kampányaidat is meghatározott célokkal indítod. Tudod, hogy a működő, költséghatékony digitális marketinghez átgondolt marketing stratégia, egy marketing rendszer szükséges.


Ahogy már említettem, ezt kétféle módon érheted el:


Hogyan fejleszd ki TE magad céged marketing rendszerét?

  • Építs fel egy nagyon átgondolt, hosszú távú marketing stratégiát és kommunikációt.
  • Döntsd el, hogy a vállalkozásod marketing rendszeréhez mely rendszerelemek kivitelezésére van szükség.
  • Válaszd ki, hogy ezeket a rendszerelemeket kivel, milyen formában gyártatod le úgy, hogy az értékesítésed támogassa, vállalkozásod céljainak elérését segítse. – Pl.: Mi a reális ára egy videó, animáció kivitelezésének, mi az elvárható minőség fotózás esetében, amely eredményeket produkál?
  • A rendszerelemek kivitelezését időben hangold össze, felügyeld a gyártást, tekintve, hogy egy működő rendszer nélkülözhetetlen elemeiről van szó.
  • A rendszerelemeket a megfelelő időben, a megfelelő platformokon helyezd el.
  • Hosszútávon, folyamatosan menedzselned a kampányokat.
  • Egy online marketing kampányhoz minimum 30-40 féle hirdetést gyárts le, melyeket folyamatosan, addig tesztelj, amíg meg nem lesz a nyertes hirdetés (hirdetési szövegek, kreatívok, előnézeti képek, feliratok, célzás stb.).
  • A statisztikák alapján módosítsd a hirdetéseket a megfelelő irányba.
  • Kövesd nyomon a legfrissebb online marketing lehetőségeket és alkalmazd azokat.
  • Az online mellett ne feledkezz meg az offline marketing eszközökről sem.
  • Stb.

Tudom, ez nem egyszerű feladat, főleg egy nem szakmabelinek, illetve rengeteg időt vesz el az egyéb céges teendőktől.

És ami talán még fontosabb: rengeteg pénzt lehet elégetni feleslegesen a nem szakszerű menedzsmenttel.

Miért? Mert az online hirdetési algoritmusok dinamikusan változnak, melyeket követni kell és szakszerűen kell reagálni a változásokra. Erre szokták mondani, hogy „az online marketing nem szakszerű végzése egy drága hobbi” .


Hogyan kíméld meg magad ettől a tehertől és legyen hatékonyan működő marketing rendszere cégednek?


VÁLASSZ OLYAN MARKETING KIVITELEZŐT, AKI MINDENRE GONDOL!

  • Aki megismeri vállalkozásod és nem sémákat használ.
  • Aki tesztelt és nem garantál.
  • Aki rendszert fejleszt és nem csak “marketingezik”.


VÁLASSZ OLYAN MARKETING KIVITELEZŐT, AKI A PARTNERED ÉS NEM A MEGBÍZOTTAD!

MIÉRT?

Azért, mert a korrekt, partner szemléletű kivitelező csapat:

  • Nem fog rád sózni felesleges szolgáltatásokat, amik nem hoznak bevételt számodra. Így nem költesz feleslegesen pénz.
  • Különböző árkategóriájú szolgáltatásokat ajánl fel.
  • Megalapozza a rendszered. Működő stratégiát és kommunikációt alkot számodra.
  • Odafigyel rád, a cégedre, a marketingedre. Így biztonságban lesz a marketing rendszered. A folyamatos menedzsment és finomhangolás alap!
  • Nem tűnik el. Sőt! Folyamatosan rendelkezésedre áll és segíti a munkád.
  • Egy partnerre mindig számíthatsz. Nem áll meg a tudomány, ha filmet kell forgatni, fotózni kell, új weboldalt készíteni, közösségi média oldalt felfuttatni és az elkészült anyagot be kell építeni marketing rendszeredbe.


A jó marketinges partnered mindent elintéz, így:

  • időt
  • energiát
  • pénzt

takarítasz meg.

HOGYAN?

Felkínálja a leghatékonyabb szakmai szolgáltatásokat a rendszerelemek kivitelezésére. Így nem kell szolgáltatók közt böngészned, árajánlatokat, referenciákat összevetned.

Nem kell minden szolgáltatóval egyenként kapcsolatot tartanod, nincs felesleges adategyeztetés, adminisztráció. Minden szervezéssel és nyomon követéssel kapcsolatos feladatot elvégez helyetted.

TEHÁT!

Egy igazán jól működő marketing RENDSZERBEN több elem dolgozik egymással összhangban azért, hogy céged a lehető legsikeresebb legyen a piacon.

Díjmentes marketing stratégiai tanácsadás

Kérd most az ingyenes marketing stratégiai tanácsadást, ami valóban hasznodra lesz!

Mindent átbeszélünk

Telefonos vagy online konzultáción átbeszéljük a terméked, szolgáltatásod.

Megnézzük, hogy állsz most

Felmérjük a jelenleg meglévő marketinged (weboldalad, szövegeid, hirdetéseid).

Azonnal reagálunk és válaszolunk a kérdéseidre

Már szóban, azonnali reakciót és javaslatokat kapsz a marketingedre

Tudni fogod, hogyan tovább

A cégedre szabott, marketing stratégiai tanácsadást, árajánlatot és szolgáltatás ismertetőt küldünk Neked e-mailben.

Mindez díj- és kötelezettség mentesen.

A tanácsadásban leírjuk, hogy milyen eszközökkel, milyen platformokon, milyen költségek mellett, hogyan fejleszthető a marketinged.