Milyen a jó logó? Erre figyelj, mielőtt logótervezéssel bízol meg valakit!

Ha logó készítés előtt állsz, és szeretnél magabiztosan válogatni a szolgáltatók referenciái között, akkor ez a te cikked. A logódon múlik ugyanis, hogy milyen első benyomást alakít ki rólad a közönséged, ezért fontos, hogy átgondolt döntést hozz. A cikkben egyszerűen és érthetően elmagyarázom neked a jó logó tulajdonságait, elmondom, milyen logó típusok léteznek és miért kezeld fenntartással a trendeket. A cikk végén konkrét példákat is hozok neked az általunk készített logókból, így az elhangzottakat a gyakorlatban is láthatod majd. Vágjunk is bele!


Mi az a logó?

Sok tévhit kering a piacon a logóval kapcsolatban, ezért a nulladik pontban megnézzük, mit is értünk alatta, és hogyan állj hozzá. 

A Wikipédia szerint „a logó egy cég, szervezet, áru vagy szolgáltatás azonosítására szolgáló egyedi, jól felismerhető jel. A logó elsődleges célja a megkülönböztetés, az egyértelmű jelölés megkönnyíti a tájékozódást a piac szereplői között. Bár csupán a márkaelemek egyike, a logót gyakran – pontatlanul – a márka szinonimájának tekintik.”

Remek meghatározás, mert a logó önmagában valóban nem több, mint egy jel. A vállalkozók egy része túlmisztifikálja, egy másik része szerint egyáltalán nem fontos. Leszögezem, hogy egyik sem jó hozzáállás.

Hogyan állj hozzá?

A logó egy marketing eszköz. Éppen ezért a logó készítéshez marketing szemlélettel kell hozzáállnod.

Fontos, hogy a logód egyedi legyen, hiszen fent olvastad, hogy a megkülönböztetésre szolgál.


Miért kell logó?

Mert a világon minden cég a logójával azonosítja magát. Tehát az emberek a vállalkozásokat a logójuk alapján azonosítják be. 

Ha nincs logód, nem azonosítod magad és téged sem tudnak azonosítani. Nem leszel felismerhető, megjegyezhető, kevésbé tudnak kötni valamihez.

Számít az, hogy a céged ‘hogyan néz ki’. A vállalkozások arculatával szembeni elvárások jelentősen megnövekedtek.

Miért?

Azért, mert az emberek életritmusa brutálisan felgyorsult és az online térben élnek.

Tehát:

Az emberek nagyrészt online és mindössze MÁSODPERCEK ALATT DÖNTENEK arról, hogy egyáltalán elolvassák egy felületed tartalmát. És akkor még nem beszéltünk kapcsolatfelvételről vagy vásárlásról.

Mit lehet áttekinteni néhány másodperc alatt? Például a LOGÓD. Ha nincs rendben, az ma már azonnali elkattintási faktor lehet. Gondolj csak bele. Te rendelsz egy olyan cégtől, akinek Comic Sans és Times New Roman betűtípus van a logójában, ráadásul EGYSZERRE? Ami túlbonyolított, pixeles és bénák a színei? Vagy olyantól, akinek az arculatán érezhető, hogy valamelyik alkalmazott próbálta összedobni? Én sem.


ROSSZ LOGÓK VS. JÓ LOGÓK, AVAGY AMATŐR VS. PROFI

Vonatkoztassunk el attól, hogy jobbra világmárkák láthatók, mert ilyen logókat a legtöbb profi grafikus tud készíteni. Melyik oldal meggyőzőbb? Melyik oldal honlapját böngésznéd végig nagyobb bizalommal?


Minden cégnek szüksége van logóra?

Nem. Annak a cégnek semmi szüksége rá, aki nem akar felismerhető, megjegyezhető lenni, és profi benyomást kelteni leendő partnereiben, potenciális vásárlóközönségében.

Aki viszont ezt szeretné, annak van rá szüksége. Remélem, neked is. 🙂


Mit kerülj el a logó tervezés folyamán, avagy milyen logó NEM kell?

  • Saját készítésű, amatőr, mert:

Nem vagy grafikus. Egy logóban minden egyes vonalnak, ívnek, árnyéknak jelentősége van. Ha most ismerkedsz a Photoshoppal, akkor ne a logódon kísérletezz!

  • 1.500 forintos, indiai által gyártott logó sem kell:

Ezek tuti, hogy visszaköszönnek majd mások logóiban. Gondolj bele, hány logót kell legyártania ahhoz, hogy meg tudjon élni. Mennyi ideje lesz a Te logód elkészítésére? Az az idő mire elég? Arra biztosan nem, hogy egyedi, professzionális munkát adjon át, ami a cégedhez méltó. 

  • Haverom unokatesójának a szomszédja megcsinálja tízezerér’ holnapra! Na ilyen azért nem kell, mert: 

Tuti, hogy előbb vagy utóbb szembejön majd veled a logód, csak éppen más cég arculatában, ami sokkal profibb lesz.

  • Készítsd el a logód ingyenes (vagy fizetős) online felületünkön! – Ne, ne készítsd el! 

Ennél a verziónál garantált a sematikus, semmiképp sem egyedi logó, amiről üvölt, hogy generátorban készült. 


MILYEN A JÓ LOGÓ?

Most, hogy tudod, hogyan érdemes hozzáállnod a kérdéshez, és mit kerülj el, pontról pontra képbe hozlak azzal kapcsolatban, hogy milyen logóra van szükséged.

Profi grafikus által kivitelezett logóra van szükséged, amely:

Egyszerű

Nincs túlbonyolítva felesleges elemekkel, nincs agyon effektezve, nem akar túl sokat mondani. Ezáltal könnyen megjegyezhető.

Egyedi

Nem másol, nem követ! Ez a Te eszközöd és nem a versenytársaidé. Ne ragaszkodj az iparági trendekhez, mert olyan leszel, mint a többiek. Például, az ingatlanközvetítői piac roskadásig van ház motívumú logókkal, a munkaerőközvetítő cégeket pedig elárasztják a pálcikaemberek.

Mi fog megkülönböztetni a többiektől, ha nem jellegzetes logóra törekszel, hanem másolsz?

Üzen

De nem azt, hogy mi a céged profilja, hogy mikor és hol alakult a vállalkozás stb., hanem azt, hogy a céged egyedi és profi! Ennyi a feladata. 

Érzelmeket vált ki

Ne akard az összes gondolatod belesűríteni a logódba. Egyrészt egy logóban nem lehet mindent megjeleníteni, különben egy túltolt valami lesz, másrészt a vevőd soha nem fog belegondolni a logód mögöttes tartalmába. Az Apple logójával Steve Jobs például Newton előtt akart tisztelegni. Te gondolkodsz ilyeneken, mielőtt iPhone-t vásárolsz? Na ugye.

Ha viszont ránézésre jó érzéssel tölti el logód a potenciális vásárlódat, sokkal nagyobb eséllyel néz szét weboldaladon, webshopodban, és ezáltal rendel tőled terméket vagy szolgáltatást.

Arculatba helyezve is jól néz ki

A logó feladata, hogy önmagában, de kontextusba helyezve is hatásos legyen! Tehát a weboldaladon, ismertető/szóróanyagaidon is működik. Éppen ezért a tervezés során érdemes – a fekete-fehér verzió után – színesben is elkészíteni a logót. Ezek a színek természetesen a későbbi komplex arculatod színeit alkotják. 

A logódból különböző verziók is készüljenek az adott platform követelményeinek megfelelően. Facebookon és Instagramon például szükséged lesz egy kör alakú profilképre, ezért fontos, hogy kis méretben is látszódjon minden részlet.

Időtálló

A jó logó az idő múlása ellenére nem évül el. Ez nem azt jelenti, hogy ha egyszer elkészíttetted, akkor az örökérvényű és kőbe van vésve. Az ismert márkák is időről időre frissítik a logójukat, ezáltal újrapozicionálják magukat a piacon. 

Tette így a Pepsi is, akinek egészen 1962-ig szerepelt a nevében a “cola” szó, majd amikor a márkát elég kiforrottnak és közismertnek gondolták, elhagyták azt. 

Ha új terméket vagy szolgáltatást vezetsz be a piacra, érdemes követned a Pepsi példáját. Eleinte válassz minél kifejezőbb logót, de ne told túl!

Átméretezhető

A vektor grafikus logó előnye a pixel grafikával ellentétben, hogy a kép nagyítása vagy kicsinyítése során is megőrzi minőségét. Nem lesz “pixeles” a szerkesztés hatására, mert a kép fizikai mérete nem változik.

A méretezhetőség egyaránt fontos online és a nyomdában készülő reklámanyagaid esetén. Honnan tudhatod, hogy egy grafika vektoros? Nézd meg a fájlformátumot! A .jpg és .png formátumok rasztergrafikusak, azaz nagyításkor pixelessé válnak, míg az .SVG fájlok lehetővé teszik, hogy csúcsminőségben készüljenek el a nyomdai anyagaid. Ezeket egy profi grafikus Adobe Illustratorban vagy InDesignban készíti el.


Mit kell tudnod még a logókról, hogy jól válassz grafikust?

Ha még néhány lépéssel többet szeretnél tenni az ügy érdekében, és igazán kiokosodni a logó készítés témában, akkor most röviden megmutatom, milyen logótípusok léteznek és a tervezés során mire érdemes odafigyelni. Ezek alapján más szemmel tudsz majd nézni a referenciákra, és olyan kivitelezőt választasz, aki nagyágyú a témában.

Közben mutatok Neked konkrét példákat, bemutatom Neked a mi munkáinkat, és röviden mesélek róluk.


MILYEN RÉSZEI VANNAK A LOGÓNAK?

  • Betűtípus
  • Márkajel
  • Színvilág

Nem minden elem van jelen minden logótípusban. De ahogy már fentebb írtam, a logódra nem érdemes fix entitásként tekintened, mert többféle verzióra lesz szükséged a különböző reklámanyagaidhoz.

EZEK AZ ELEMEK
LEGYENEK ÖSSZHANGBAN!

A legjobb színválasztást is tönkreteheti egy hanyagul kiválasztott betűtípus vagy egy elavult forma. 

Lássunk egy példát, ahol a fentiek tökéletes egységben vannak:

A jobb felső sarokban egy joghurtfagyi készítő termék, a YoPop logója látható. Ez a gyerekeknek való berendezés egyike a Kids Cook termékcsaládnak. A termékcsalád és a termék logója is kifejező, és a gyerek célcsoportnál tökéletesen megállja a helyét a színvilág, a 3D hatású betűtípus és a joghurtra utaló képi világ.

A betűtípusról és a márkajelről is lesz még szó a későbbiekben. Most beszéljünk a színvilágról! Miért?

MERT AZ IMPULZUSVÁSÁRLÁSOK 80%-A
A SZÍNEK HATÁSÁRA TÖRTÉNIK

A célközönséged egy jelentős része biztosan impulzus vásárló. Ám a tudatosabbak fejében kialakult képhez is sokat hozzátesz, hogy profi-e a logód színvilága. Nem mindegy tehát a színek használata, ám ezt sem szabad túlmisztifikálnod.

Amire viszont kiemelt figyelmet fordíts, az az, milyen színeket keversz egymással. Nem érdemes napokig bújnod a színskálákat: egy profi grafikus jól ismeri a komplementer színeket, és tudatosan választ majd neked opciókat.

Mit jelentenek az egyes színek?

A színek a vásárlóid érzelmeire hatnak, ezért nem mindegy, milyen többletjelentést hordoznak. Vedd figyelembe a célpiacodat a döntésnél: egyes színek kultúránként eltérő jelentést hordoznak. Annál nagyobb az esélyed a hibázásra, minél több régióban, országban vagy jelen.

Piros: szenvedély, energia, szerelem, cselekvés, izgalom, harag 

(A reklámokban leggyakrabban használt színek közé tartozik, mert figyelemfelkeltő, cselekvésre ösztönöz. Túlzott használata azonban agresszív benyomást kelthet.)

Rózsaszín: optimizmus, romantikus szerelem, nőiesség, egészség

Sárga, narancssárga: boldogság, öröm, fiatalság, magabiztosság, előrelátás

Zöld: természetesség, frissesség, nyugalom, gondoskodás, stabilitás

(Bankok és biztosítók előszeretettel alkalmazzák, akár növény vagy fa motívummal kombinálva. Ellenben Kínában a szégyen színe.)

Kék: megbízhatóság, biztonságos, békés, céltudatosság

A leggyakrabban használt szín, mert sokoldalú jelentéstartalommal bír, és nyugtató hatással van a szemünkre.

Lila: kreativitás, luxus, misztikus

Fehér: világosság, tisztelet, egyszerűség, béke, biztonság, remény, házasság 

(Ugyanakkor Japánban a gyász színe.)

Fekete: kifinomultság, tekintély, modern, luxus, egyszerűség

Barna: nyugodtság, mélység, stabilitás, konzervatív

A színek jelentése jó kiindulási alapot jelenthet, de NE TÁMASZKODJ kizárólag erre! Ha túlgondolod a szimbolikát, pátoszos lesz az eredmény. Ami pedig még valószínűbb, hogy azokat a színeket már túlhasználták a te iparágadban.


MILYEN LOGÓ TÍPUSOK VANNAK?

Ikonikus logók

Pusztán szimbólumokból álló logókat többnyire a már erős márkaismertséggel rendelkező cégeknél láthatsz. Nem véletlenül, hiszen nekik az idők során védjegyükké váltak ezek az ikonok. A Twitter madarához vagy a Playboy nyuszihoz nincs szükség magyarázatra, de az Apple megrágott almáját is bármikor felismered. De fontos tudnod, hogy kezdetben ezen márkák nagy része még szöveges magyarázatot is társított a szimbólum mellé.

Szöveglogók

A szöveglogó kizárólag betűket, márka- vagy cégnevet tartalmaz. Ide tartozik például a Coca-Cola vagy az Amazon. Ennek a logófajtának az előnye, hogy univerzálisan működik minden marketinganyagon, ugyanakkor a logó megtervezése során még körültekintőbben kell megválasztani a betűtípust. A betűtípus kapcsolódjon a tevékenységedhez, de legalábbis ne mondjon ellent neki.

Mikor válaszd ezt a logótípust? Ahogy egy jó márkanév esetén, úgy a logónál is fontos, hogy könnyen megjegyezhető legyen. Akkor javaslom a szöveges logót, ha a márkaneved rövid, de sokatmondó, azaz utal a tevékenységedre, ezáltal különböző motívumok nélkül is beazonosítható. Az Amazon erre a narancssárga nyíl használatával erősített rá a logójában, ami egy lendületes, (részben) online és gördülékenyen használható szolgáltatásra utal. Ezt a cég a kreatívjain is alkalmazza.

Monogram logók

A monogram logók általában az alapítók nevének kezdőbetűit ötvözik, például a P&G (Procter&Gamble) vagy a H&M. Hosszú cégnév esetén is jó választás, lásd a CNN, IBM, a NASA vagy a KFC logóját.

Mire figyelj a szöveges és monogram logó készíttetésénél?

 Ezeket a logótípusokat mindössze a tipográfia határozza meg, ezért a tervezés folyamán kiemelt figyelmet kell fordítani a betűtípus(ok) megválasztására és összehangjára. A betű fontokat egy tapasztalt, profi grafikus tökéletesen tudja kombinálni, neked nem kell ehhez értened. Csak az alapokat mutatom meg, hogy a referenciákat látva könnyen kiszúrhasd az amatőröket.

  • Legfeljebb két betűtípust használj egyszerre a logódban.
  • A két betűtípus különböző csoportba tartozzon, de stílust tekintve legyen meg köztük a harmónia.

A képen szöveg látható  Automatikusan generált leírás

Választhatsz modern és letisztult (Roboto, Open Sans), vagy akár kézírásra emlékeztető (Sacramento, Dancing Script) fontokat, de talpas, írógéppel írott hatásúakat (Times New Roman, Serif) is, a lényeg, hogy összhangban legyenek egymással és a tevékenységeddel. A kiemeléssel és a betűmérettel is lehet játszani. Ebben az esetben figyelj az arányokra

PRO TIPP: A Google Fonts segítségével jobban megismerheted a különböző betűtípusokat, de ha nagyobb büdzsével rendelkezel, akár saját tipográfiát is készíttethetsz. Ez garantáltan nem fog visszaköszönni más oldalakon. Kezdőként azonban bőven elegendő választékot nyújtanak az ingyenesen elérhető betűtípusok. 

Emblémák

Az embléma típusú logók szövege a képi elem része. A kettő elhelyezése pedig rögzített, akárcsak egy pecsét vagy címer esetében. 

Az emblémák előnye, hogy hagyományosabb, tradicionálisabb megjelenést kölcsönöznek, ezáltal komolyabbnak tűnhetsz a piacon, és már első ránézésre is egy történetet közvetíthetsz a célközönség felé. Hátránya, hogy kisebb képméretben kevésbé láthatók a részletgazdagságuk miatt. Ezek mellé szükséged lesz legalább egy egyszerűsített logó verzióra.

Többnyire oktatási intézmények és hivatalos szervek alkalmazzák, de találkozhatsz a piacon modernizált változatukkal is, ilyen például a Starbucks emblémája.

Absztrakt logók

A geometriai formák, alakzatok esetén a színvilág és a forma képez összhangot, és közvetíti a márkád hitelességét. Ez a logó típus a legmegfoghatatlanabb, ezért ezt a legkönnyebb túlgondolni! 

De gondolj csak a Nike pipájára vagy az Adidas virágára! Mindegyik egy létező formát vesz alapul, és ahhoz társít valamilyen értéket. Nem érdemes művészi magasságokba törnöd, hiszen a MARKETING SZEMLÉLET a legfontosabb.

Mikor válassz absztrakt logót? Akkor, ha a márkád már kiforrott a piacon, vagy a termékedhez, szolgáltatásodhoz egy nagyon kifejező motívum kapcsolódik. Amit a konkurencia még nem használt túl.

Kombinált logók

A leggyakoribb logó típus. A kombinált logónál a márkanevet ötvözik a szimbólummal vagy valamilyen absztrakt motívummal, esetleg kabalával, ahogyan például a WWF is teszi. Ezek a logók könnyen megjegyezhetők, hiszen mindkét logófajta előnyeit ötvözik, így a közönség könnyen azonosul vele

Mire figyelj a kombinált logók tervezésénél?

Naná, hogy készüljön belőle több verzió is, hiszen minden marketingfelületedre passzolnia kell. Készíttess külön szöveges és márkajeles verziót, mert más fog működni egy kis méretű profilképen, mint egy óriásplakáton.

Egy stabil trend: A mascot logók

A ‘mascot’ vagy kabala logó egy márkanagykövetet kapcsol a céghez, gyakran valamilyen állatot ábrázol rajzfilmes stílusban. Ezeknek a figurális logóknak nagy előnye, hogy vidám, vicces megjelenésük miatt nagyobb érzelmi töltetet hordoznak magukban, így könnyebben tud kapcsolódni hozzájuk a közönség. (Már amennyiben szerethetők, ugye). 

A mascot logók a sportból, azon belül is az amerikai fociból indultak, de ilyen logóval operál a KFC és az Alza.hu is. 

Mikor válaszd a mascot logót? Ha a márkád erősen kapcsolódik a te személyedhez, jó választás lehet egy karikatúrát készíttetned magadról, ám itt is törekedj az egyszerűségre. Családok vagy gyerekek számára szóló termék, szolgáltatás esetén is célravezető lehet a kabalaválasztás. 

Rengeteg mascot logó generátor létezik, ezekkel kapcsolatban egy tanácsom van: messzire kerüld el őket!


KONKRÉT PÉLDÁK

Hogy ne okoskodásnak tűnjön a cikk, hozok neked olyan konkrét példákat, amelyek a Tartalom Design kivitelezései, és amik bemutatják a fent leírtakat. 

Itt két, sok vonalból álló logót készítettünk, azonban látható, hogy fekete-fehérben és színesben is ugyanúgy érhető:

Ugyanúgy érthető háttér előtt, más színben, rajta egy rakás filterrel:

Nézd csak, ezeket a logókat mind KÉZZEL RAJZOLTUK! Egyedi, de mégis modern stílusú logók, amelyek tervezésekor már gondolatban egy arculatba helyeztük. Így – az általunk készített – weboldalakba tökéletesen illeszkednek:

Ennél a logónál különösen figyelni kellett a szakmai, anatómiai szempontokra. Milyen hülyén nézett volna ki, ha egy olyan gímszarvas kerül egy vadászcentrum logójába, ami nem felel meg a szakmai követelményeknek… Mi erre mindig nagy hangsúlyt fektetünk! Fektess Te is! 🙂

A képen szöveg, boríték látható  Automatikusan generált leírás

 …Igen, így néz ki kontextusba helyezve.

A szolgáltatásra jellemző forma és színvilág. Nem akar túl sokat mondani, mert megteszi helyette a weboldal, amelynek központi eleme a logó, de ez mégsem zavaró annak ellenére sem, hogy nagy méretben látható.

A képen szöveg, fal, beltéri, elektronika látható  Automatikusan generált leírás

Szintén kézzel rajzolt logó, amely lendületességet és dinamizmust sugall a célközönség felé, ezzel együtt szerethető. Ilyennel biztos nem találkozol máshol:

…Aztán elkészítettük a weboldalt is. Így festenek együtt:

A képen szöveg, fal, beltéri, elektronika látható  Automatikusan generált leírás

Szintén kézzel megrajzolt logóról van szó, amelyet egy 25 éve működő művészeti iskolának készítettünk. A kérés a sárga és kék szín dominanciája volt. Az arculat két fő színét hangsúlyoztuk az intézmény központi weboldalán is. Így alkot tökéletes összhangot az intézmény központi online tere és logója.

A képen szöveg látható  Automatikusan generált leírás

Feketében és fehérben is jól néz ki a logó, ami azért szerencse, mert az iskolahálózat budapesti telephelyének arculata rendkívül letisztult és marketingorientált. Ők egy komplett marketing rendszer kialakításában kérték a segítségünket.

Az értékesítő weboldalak, a Facebook oldal és a hirdetések is a kék-sárga színvilágot követik, amelybe a logó maximálisan passzol. Még úgy is, hogy láthatóan teljesen elüt a szöveg betűtípusától. Éppen azért, mert logónak jellege van, és nem csak egy betűtípussal egy szimpla felirat

A képen szöveg látható  Automatikusan generált leírás

Az alábbi logó is jól mutat fekete-fehérben és színesben is. A színvilágot átültettük a weboldalba is.

A weboldal:

HOGYAN KÉSZÍTJÜK EL MI A LOGÓD?

Ahogy már írtam: MARKETING SZEMLÉLETTEL!

1. A TE IGÉNYEIDRE SZABJUK ARCULATOD

Vállalkozásod megismételhetetlen. Egyedi céljaidigényeid vannak.

Mi ennek tudatában készítjük el logód.

Figyelembe vesszük a cég- / szakmaspecifikus kritériumaid. Nem magunknak, Neked alkotunk logót.

2. LETISZTULT MEGJELENÉST BIZTOSÍTUNK

Olyan logót készítünk neked, ami különleges, ugyanakkor letisztult. Ami azt üzeni, hogy a Te céged a legjobb a piacon. Ami színesben és fekete-fehérben is jól néz ki. Ami megalapozza későbbi arculatodat is.

3. EGYEDI DESIGN-T ALKOTUNK

Nálunk nincsenek robotok által generált formák. Az általunk elkészített logóddal nem találkozol másnap a Pinteresten, vagy konkurenciád weboldalán.

Mindent kézzel, digitálisan rajzolunk meg. Így leszel egyedi és megjegyezhető.

4. NEM CSAK EGY LOGÓT KÉSZÍTÜNK NEKED

Mi nemcsak egy logót készítünk, hanem több verziót is, amiből választhatsz. 

Elakadtál?

Nincs időd követni a legújabb marketing trendeket? Nem tudod melyik csatorna a leghatékonyabb céged marketingje szempontjából? A terméked, szolgáltatásod szuper, de akadozik az értékesítésed?

Ne aggódj, mi segítünk!

Egy teljesen ingyenes konzultáció keretein belül átbeszéljük céged marketingjét, értékesítési lehetőségeit.

Tulajdonképpen nincs vesztenivalód.

Kérd ingyenes konzultációmat!

Baranyai Gergő Tartalom Design

gergo@tartalomdesign.hu
+36 70 533 22 24