TE HOL TARTASZ A MARKETINGEDBEN?
EGYLÉPCSŐS VAGY TÖBBLÉPCSŐS MARKETING?
HOGYAN ÉPÍTHETSZ SIKERES MARKETINGSTRATÉGIÁT?
Ebben a cikkben pontról pontra elmondom neked, hogy hogyan épül fel a tökéletes marketing rendszer, amely költséghatékonyan szállítja a vásárlókat a cégednek.
Ebben a cikkben nem “varázslatos siker-recepteket” fogok mutatni, hanem a valóságot, ami működik.
Mivel ilyen rendszert még senki nem vázolt grafikusan és magyarázta el ilyen egyszerűen, hiánypótló lesz az anyag. Szóval, ha hatékony marketing stratégiát szeretnél 2022-ben, akkor ez a te cikked.
A cikk alapján:
- képbe hozlak a rendszer felépítésével, ami által a marketing stratégiád összeállítása gördülékenyen fog menni,
- beazonosíthatod, hogy hol tart a te céged a marketingben,
- láthatod, milyen elemek hiányoznak a marketingedből,
- megtudhatod, hogy valóban van-e marketinged, vagy csak úgy gondolod, hogy van, és helyette valami mást csinálsz,
- eloszlatok néhány tévhitet, ami csak akadályozza a marketinged.
A PROFI MARKETING RENDSZER FELÉPÍTÉSE LÉPÉSRŐL-LÉPÉSRE
Első ránézésre bonyolultnak tűnhet a fenti ábra, de ne is pazarolj időt arra, hogy elkezded értelmezni, mert az alábbiakban mindent lépésről-lépésre, eszközről-eszközre sorban elmesélek Neked.
Tudom, hogy azért kattintottál ide, hogy végre valaki elmagyarázza a lényeget egy helyen, érthetően, kerülve a szakzsargont úgy, hogy használható tudást ad.
ONLINE RENDSZERALAP
EGYÁLTALÁN MI ALAPJÁN GYÁRTASZ MARKETING ESZKÖZÖKET…?
A marketing a fenti adatok mentén kialakított ideális vásárlót nevezi buyer personának.
Az online rendszeralap azoknak az alapvető marketing eszközöknek az összessége, amelyek nélkül nem fog működni a marketing stratégiád, azaz nem fogsz tudni hatékonyan értékesíteni.
Ha az alábbi ábrából bármelyik elem is hiányzik a te rendszeredből, akkor nem marketinget folytatsz, hanem valami más tevékenységet végzel annak érdekében, hogy több bevétele legyen a cégednek. Próbálkozol folyamatosan, és nem érted, hogy miért nem jönnek az eredmények…
Az ábrából nagyon maximum a videó az, ami kivehető, ezért is került a folyamat végére. Azonban, mivel a videó a leghatékonyabb marketing eszköz, nem ajánlom, hogy hanyagold. Tudom, azt gondolod, hogy egy profi, televíziós minőségű videó elkészítése nagyon drága. Ebben a cikkben konkrét videókon keresztül mutatom majd be, hogy ez mennyire nem így van.
Ezek nélkül a marketing eszközök nélkül nem lesz hatékony a marketinged.
A rendszeralappal kapcsolatban az a jó hírem, hogy az online marketingben szinte minden mérhető. Így konkrét számok alapján hozhatsz megalapozott döntést arról, hogy milyen marketing anyagokba érdemes fektetned a pénzed.
Ez azonban azt is jelenti, hogy a sikeres marketing stratégia felé folyamatos elemzésen és optimalizáláson keresztül vezet az út. Ezért, aki költséghatékony marketinget szeretne, az folyamatosan szelektál a kreatívok és szövegek között, hogy optimalizálja az eredményeket.
Lássuk, mire kell figyelned az egyes marketing eszközök esetén!
EGYEDI FOTÓK HASZNÁLATA
A stock fotók szépek és vannak köztük ingyenesek. Ezzel ki is merült a vonzerejük. Sajnos egyáltalán nem hitelesek, ami a látogató végső döntését tudat alatt nagyban befolyásolja. Egy stock fotó sosem fogja ugyanazokat az eredményeket produkálni, mint egy saját kép. (Hidd el, leteszteltük!) Méghozzá azért, mert az emberek többsége sokkal jobban bízik abban, amivel azonosulni tud. Ha konyhai eszközöket árulsz a magyar piacon, ne egy közel-keleti konyháról készült képpel próbáld meg eladni őket, mert az nem lesz meggyőző!
Ráadásul, képzeld csak el, ha ugyanazt az elcsépelt stock fotót használod, mint a konkurens cég! Nem leszel egyedi, nem tűnsz ki és nem tudod rajta valóban bemutatni azt, hogy Te vagy a legjobb abban, amit csinálsz.
Miért érdemes még egyedi fotókat használnod? Az emberek egy része impulzív típusú felhasználó, ami azt jelenti, hogy gyorsabban hoznak meg döntéseket, jobban hatnak rájuk a vizuális elemek (ők a kevésbé tudatos vásárlók). És mi az, amit a vásárlód először lát a weboldaladon vagy a hirdetéseiden? A fotók és a design elemek!
Sokan elrontják azt, hogy a weboldal elkészítésének állnak neki először. Ne felejtsd el, hogy a weboldal „csak” keretet ad a tartalmaidnak! Először készüljenek el a tartalmak és csak azután alkosd meg azt a központi teret, ami rendszerezi azokat. Így a weboldalad a tartalmaidnak alárendelten, célorientáltan készíthető el.
Hirdetéseidből (Facebook, Instagram, Google Display hirdetések) szintén nélkülözhetetlenek az egyedi, profi fotók, ha olyan reklámokat szeretnél, amelyek megkülönböztetnek és amelyekre kattintanak, majd a végén vásárolnak/rendelnek tőled.
A stock fotókkal ellentétben a profi marketing fotókból egy egész sorozat áll majd rendelkezésedre, így hosszú ideig üzemanyagot szolgáltatnak a jó öreg marketing gépezet számára, legyen szó hirdetési képekről vagy szóróanyagokról.
Mit gondolnak ügyfeleink a közös munkáról? Ebben a videóban elmondják:
KREATÍV SZÖVEGÍRÁS
A szövegírás sok mindent foglal magában attól függően, hogy milyen célt szeretnél vele elérni. Kreatív szövegírás alatt értem a blog cikkeket és a közösségi média posztok egy részét is, melyek célja a vevőid edukálása és a bizalom kiépítése. Ezekről még lesz szó, de most beszéljünk a weboldal/értékesítő oldal szövegének megírásáról!
Weboldalad szövegének megírása kétféleképpen történhet:
1. verzió: Te magad írod meg teljes egészében a weboldalad szövegét, amin aztán az értékesítés múlik. Ezt akkor javaslom, ha profi szövegíró vagy. Ha nem vagy az, akkor mínuszos lesz a projekt. Miért? Sok cégvezető teszi fel ezt a kérdést, ami érthető, hiszen ki tudna többet a cégéről és a szakmáról nála? Csak hogy itt jön képbe a „tudás csapdája” jelenség. Te szakzsargont használsz, amit a vevőid nem értenek, vagy ha meg is értik, a Google-ben biztosan nem úgy keresnek rá.
2. verzió: Megírod a szöveg alapját és/vagy információkat adsz a profi szövegírónak, és hagyod, hogy működő és bevételt hozó szöveget írjon neked, ami
- Tudatosan felépített. Vázolja a vevőd problémáját, ezáltal ő valóban beleéli magát. Megoldást kínál, termékelőnyöket mutat, bizalmat épít, kifogásokat kezel. Mindezt a megfelelő helyen.
- Őszinte. A jó szöveg nem „marketing szagú”, semmiképpen nem tolakodó, és mentes az olyan túlzó jelzőktől, mint a „bombabiztos” vagy a „hiper szuper”. Ennek maximum a Teleshop-nézők dőlnek be.
- Keresőbarát. Egy szakember tudja, hogyan keres rá a célcsoportod a termékedre. Ha napelem rendszert értékesítesz, hiába írod azt, hogy az polikristályos, ha a vásárlót csak az érdekli, hogy felhős időben is jól teljesítsen. Az tud olvasmányos és eredményes szöveget írni, aki tudja, mire kíváncsi a látogató.
Összességében, egy jó marketing-szövegíróval időt és pénzt spórolsz, mert a megírt szöveg valóban értékesíteni fog. Ha elkészült a weboldalad szövege és a videók, abból már meg tudod alkotni Facebook és Google hirdetési szövegeidet is.
ARCULAT KIALAKÍTÁSA
Fent említettem már neked az impulzív vásárlókat, akik kb. 3-4 másodpercen belül eldöntik az arculatod és fotóid alapján, hogy maradnak-e a weboldaladon vagy sem. Azt is említettem, hogy sokan vannak. Szóval ezek alapján szükség van profi arculatra? Csak akkor, ha hatékony marketinget szeretnél. ????
Egyébként nem csak az impulzív látogatók miatt van szükséged szép arculatra: Az analitikus beállítottságú emberek – akik végigböngészik az egész weboldalad a kezdő slidertől az impresszumig –, is szeretik, ha a weboldalad letisztult, olvasást és megértést támogató arculattal és felépítéssel rendelkezik, mert így egyszerűen és gyorsan jutnak hozzá a vásárláshoz számukra szükséges információkhoz.
Nemcsak a weboldaladnak van szüksége profi design elemekre. Fontos, hogy a logó, a színvilág és az egyéb arculati elemek minden felületeden egységet képviseljenek. Ez alól a social media oldalaid, a hirdetéseid és az offline kampányaid sem kivételek.
Nem győzöm hangsúlyozni, mennyire fontos a profi, marketing szemlélettel rendelkező kivitelező (grafikus, designer), az arculattervezés során is. Hiszen az eredménynek nemcsak esztétikusnak kell lennie, hanem eladásokat is kell hoznia. És az sem mindegy, hogy éppen milyen felületre készül az adott anyag.
Néhány általunk tervezett logó:
WEBOLDAL
Weboldalad az a központi online tér, ahol egyesülnek a fenti rendszerelemek, és egymást erősítve, együttesen gyakorolnak hatást a célközönségedre. A weboldalad szerepe, hogy úgy rendszerezze a fotóidat, a videóidat, a marketing szövegedet és az arculatodat, hogy bizalmat építsen a látogatóban, ezáltal vásárlásra bírja őt.
Mivel weboldalad marketing rendszered központja, fontos, hogy professzionális legyen. Ha nem marketing szemlélettel kerül kialakításra a honlapod, sokkal kevésbé vagy egyáltalán nem lesz hatékony. Ugye te sem szeretnéd a hirdetési költségeidből olyan platformra terelni a vásárlóidat, ahol aztán nem történik értékesítés? Nem úgy hangzik, mint egy nyerő marketing stratégia…
A professzionális weboldal
- Biztonságos, azaz rendelkezik SSL tanúsítvánnyal. Miért fontos ez? A Google előrébb sorolja a keresőben azokat a weboldalakat, amelyeket a felhasználók számára biztonságosnak ítél. Ha ki akarod deríteni, hogy a te honlapod rendelkezik-e SSL tanúsítvánnyal, akkor ellenőrizd, hogy https://-sel kezdődik-e sima http:// helyett!
- Gyors, azaz a látogatónak nem kell hosszú másodpercekig várnia, hogy betöltsön az oldal. Ezt hamar megunja és kilép, így el sem jut odáig, hogy meggyőzd a honlap szövegével, tehát feleslegesen költöttél rá.
- Responsive, azaz nemcsak asztali gépről, hanem mobilról és tabletről is esztétikus, átlátható és könnyen kezelhető. Az emberek egyre nagyobb arányban böngésznek a laptopjuk helyett a mobiljukról. Ugye nem akarod, hogy egy egymásba folyó összevisszaság fogadja őket?
Néhány általunk készített weboldal:
A weboldalad lehet statikus vagy dinamikus. A statikus azt jelenti, hogy minden felhasználónak ugyanaz a tartalom jelenik meg, ilyenek a rövid bemutatkozó honlapok. Egy dinamikus oldalon ellenben más-más tartalom fogad mondjuk egy friss és egy már regisztrált látogatót. Az, hogy melyik lesz számodra sikeres, a tevékenységedtől függ. Egyéni vállalkozóként jellemzően elegendő egy statikus oldal, ám ha webshopban gondolkozol, szükséged lesz egy felhasználói felületre, ahol a vásárló válogathat a termékek között, majd kosárba rakhatja és megrendelheti őket.
VIDEÓ MARKETING
Ma a lehatékonyabb, legnagyobb elérést biztosító marketing eszköz Facebookon és Instagramon egyaránt a videó. A videód lehet tájékoztató jellegű, mely a terméked használatát mutatja be, de készíttethetsz akár bemutatkozó videót, imázs videót is. A lényeg, hogy ezek a videók elsősorban nem szórakoztatás céljából készülnek, hanem az értékesítésedet támogatják.
A legtöbben azért nem választják a videót, mert azt gondolják, hogy egy hatalmas befektetést jelent a cég számára, milliókba kerül és különben is – ez most a legfrissebb tévhit, amivel találkoztam – biztos nem nézik végig az emberek.
EZ HÜLYESÉG!
AZ ALÁBBI KÉT VIDEÓT PÉLDÁUL KEVESEBB, MINT 180 000 FT-ÉRT KÉSZÍTETTÜK EL
EZT AZ ÖSSZETETT VIDEÓT PEDIG KEVESEBB, MINT 250 000 FT-ÉRT
TERVEZTÜK MEG ÉS KÉSZÍTETTÜK EL
Látod Te is, hogy ezek nem egetverő összegek, főleg, hogy profi, televíziós minőséget képviselő, olcsón, sok embert elérő eszközről van szó, amely bevételt fog termelni számodra.
A videó nagy előnye még, hogy – mivel sok emberhez eljut, – nagyobb forgalmad lesz a weboldaladon, több adathoz hozzájuthatsz, jobban megismerheted a célközönségedet. Nem kell részleteznem, hogy ezen tapasztaltokat beépítve a hirdetéseidbe a későbbiekben rengeteg hirdetési költséget is megspórolhatsz.
És amit ne tegyél: biztosan olvastad már Te is több helyen, hogy a „videóid elkészítéséhez elegendő egy telefon”. Ezt a kijelentést most nem kommentálnám, de annyi biztos, hogy nem véletlenül nem amatőr videókkal nyomulnak a profi cégek. Ezalatt nem azt értem, hogy a vlogodhoz, vagy ahhoz, ha mondjuk új termelő gép érkezik az üzembe és szeretnéd frissen bemutatni, hollywoodi stábot hívj, de az imázs- és reklám videód minősége legyen profi! Milyen imázst építenél azzal a célközönséged szemében, ha nem profi a kivitelezés?
Az amatőr videók gyakran kontraproduktívak, mert a célközönséged a megtekintés pillanatában ezekkel azonosítja a vállalkozásod, azaz negatívan ítélheti meg a termékedet is. Egy nagyon rossz videóra biztosan emlékeznek majd, de szerintem, ha ide kattintottál, te ennél profibb marketing stratégiát szeretnél.????
Videód négyféleképpen is elkészítheted:
1. Profi céget bízol meg és a fentiekben leírt áron elkészítteted a videód, ami működni fog.
2. Filmes stábot vagy egy művészt bízol meg, aki látványos, gyönyörködtető videót készít horror áron, marketing szemlélet nélkül, így eladást nem maximalizálsz vele. (Viszont minden nap gyönyörködhetsz benne).
3. Felveszed telefonnal a kisfilmed, aztán meglátod mi lesz, ezzel rizikót vállalva, hogy nem 0-ról, hanem később -1-ről kell indulnod a célközönségednél az amatőr videó miatt.
4. Kitanulod a filmes szakmát néhány év alatt, megtanulod kezelni a szoftvereket, megveszed az eszközöket (kamera, objektívek, mikrofon, fények, gimball, stb.) 4-5 millió forintért, előkészíted, megrendezed és leforgatod a saját, profi filmed, majd elvégzed rajta a teljes utómunkát.
Szerintem Te is érzed, hogy az 1. opció lesz a nyerő.
ÖSSZEGZÉS
Az online rendszeralap fázist már át is látod.
A lényeg, hogy a bemutatott eszközöket durván meg kell tervezned ahhoz, hogy biztos alapokon álljon a marketing rendszered.
Ha megfelelő a tervezés és a kivitelezés, akkor – tapasztalatból mondom –, sokkal hatékonyabbak lesznek a hirdetéseid, és sokkal gyorsabban, sokkal jobb eredmények jönnek majd.
Profi rendszeralap = mérhető eredmények, hatékony értékesítés
Amatőr / hiányos rendszeralap = folyamatos kiadás, eredménytelen értékesítés
KAPCSOLATFELVÉTELI FÁZIS
Ha megvagy a rendszeralappal, elkezdhetsz hirdetni, hiszen elkészültek az egyedi fotóid és a videód, valamint a szöveged, amiből hirdetéseket lehet gyártani. Kész van a profi weboldalad, ahová a hirdetésekkel a potenciális vásárlóközönséged vezetjük.
A 3 legfontosabb platform, ahol hirdetned érdemes: Facebook, Instagam, Google (kereső, display, YouTube)
Abban, hogy a fentieken kívül melyik platformon érdemes céged hirdetéseit elindítani, profik tudnak segíteni neked. Azért érdemes a professzionális hirdetésmenedzsmentet választanod, mert ezek a szakemberek 0-24 órában ezzel foglalkoznak és olyan hirdetési teszteket futtatnak, ami alapján kiderül, hogy mi működik és mi nem működik a marketingedben. Ha kiderül, hogy miből jönnek PONTOSAN az eredményeid (milyen platform, célzás, kreatívok és szövegek a hatékonyak), akkor ezekkel operálva a rendszered egyre hatékonyabb lesz. Ha nem tudod, hogy miért nem működnek a hirdetéseid, feleslegesen égeted a hirdetésekre szánt anyagi forrásaidat.
LÁTOGATÓK SZERZÉSE
A három platformról (Facebook, Instagram, Google) forgalmat generálunk, azaz potenciális vásárlókat terelünk weboldaladra. Erről marketinges berkekben lead generálás néven olvashatsz, de én nem azért vagyok itt, hogy szakmai kifejezésekkel dobálózzak, hanem hogy érthetően elmagyarázzam neked, hogyan tudsz látogatókat szerezni.????
Ha profik a hirdetéseid (a kreatívok, fotók, szövegek, címsorok, célzás, stb.), akkor olyan emberek látogatnak majd el a weboldaladra, akik valóban vásárolni fognak tőled. Amatőr hirdetéssel a weboldaladra látogatókat magas költségek mellett szerzed meg, és nagy részük olyan irreleváns látogatót is bevonz, aki biztosan nem vásárol majd tőled. Ez így többszörös mínuszt jelent a számodra.
Kétféleképpen próbálhatsz meg látogatókat szerezni:
- Létrehozol egy Facebook és Instagram oldalt és elkezdesz posztolni. Kezdetben kevés a követőd, és a többség alig látja a posztjaidat a Facebook algoritmusa miatt. Tehát hirdetést indítasz, de az eredmények értelmezésére nincs időd, így sok pénzt elégetsz.
- Profi ügynökségre bízod a dolgot, akik iparági tapasztalattal rendelkeznek, és olyan automatizált Instagram/Facebook hirdetési stratégiával dolgoznak, ami folyamatosan forgalmat, majd vásárlókat generál neked.
Egy jó tanács: kezdetben ne forgácsold szét magad azzal, hogy minden közösségia média oldalra beregisztrálsz, mert néhány hét múlva úgyis kifogysz a lelkesedésből, az ötletekből, és időd sem lesz rá.
A legfontosabb, hogy rendszeresen gyárts tartalmakat, és ezáltal folyamatos minőségi szinten tartsd a kommunikációt a céged és a célcsoport között, megalapozva a hosszú távú elköteleződést.
ADATGYŰJTÉS
Az adatgyűjtés mindennek az alapja, nincs ez másként a marketing stratégia esetében sem. Miután látogatókat szereztél, fontos, hogy minél több információt gyűjts a célközönségről:
- Milyen tulajdonságokkal rendelkeznek?
- Milyen szokásaik vannak?
- Hogyan reagálnak a hirdetésekre?
- Melyik hirdetésekre és kik kattintanak a legjobban, majd érkeznek meg a weboldaladra?
- Hogyan viselkednek a weboldaladon (mennyi időt töltenek el, mennyit vásárolnak, stb.)?
Ez azért fontos, mert minél több információ áll a rendelkezésedre, annál pontosabban célzott hirdetéseket tudsz megjeleníteni. Így lehet sikeres a kampányod, azaz megfelelő hirdetésekkel a megfelelő embereket éred el.
A sikerhez folyamatos elemzésre, tervezésre és optimalizálásra van szükséged. A későbbiekben még lesz szó arról, hogy az egyes marketing eszközök hogyan segítenek információt gyűjteni a célközönségedről. Most lássuk, hogyan tudod csoportosítani őket a fentiek alapján!
CÉLKÖZÖNSÉG LEVÁLOGATÁSA
(HIDEG, LANGYOS, FORRÓ CÉLKÖZÖNSÉG)
A célpiacod meghatározásán már túl vagy, most arról lesz szó, hogyan szegmentálhatod az érdeklődőket, és érheted el különböző lépcsőfokokon keresztül, hogy vásárlókká váljanak.
Miért kellenek a lépcsőfokok? Te is beláthatod, hogy irreális elvárás egy látogató felé, aki most jár először a weboldaladon, hogy több tíz- vagy akár százezer, akár millió forint értékben vásároljon tőled, akármilyen profi is vagy.
A felhasználókat 3 kategóriába tudjuk sorolni:
1. Hideg célközönség: Azok a felhasználók, akiket először próbálsz meg elérni, tehát még nem hallottak rólad (nem jártak a weboldaladon, stb.) Ez a meghatározás vonatkozik azokra is, akik nem mutattak aktivitást (komment, reakció megosztás, kattintás) a hirdetésedre.
Ez utóbbi réteget le kell választanod a célközönségedből, hiszen nem éri meg nekik hirdetéseket megjeleníteni, mert fizetsz a megjelenésért, de nem kattintanak, nem vásárolnak.
2. Langyos célközönség: Akik aktivitást mutattak a hirdetések iránt (több időt töltöttek el a weboldalon, megadták az e-mail címüket, stb.).
Nekik már érdemes tovább hirdetned. A feladat, hogy a langyosból forró közönséget varázsolj, tehát minél nagyobb elköteleződést érj el velük kapcsolatban.
3. Forró célközönség: Azok a személyek, akik mélyebb elköteleződést mutatnak a céged iránt, tehát megvan az e-mail címük, többször jártak a weboldalon és sok időt töltöttek el rajta. Letöltöttek valamilyen ingyenes anyagot vagy kupont, stb., és valamilyen módon felvették veled a kapcsolatot (komment, chat, ügyfélszolgálat, telefon, e-mail).
Belőlük vásárlókat kell faragnod.
A szegmentálás időigényes, ezt tudom. De mit gondolsz, hosszú távon azzal leszel költséghatékonyabb, ha szőnyegbombázással igyekszel minél több embert rávenni a vásárlása (akik közül sokan nem is relevánsak számodra, tehát folyamatosan pénzt égetsz)? Vagy ha először elnyered a bizalmukat, értéket adsz nekik, majd tűpontos célzással, személyre szabott ajánlattal szólítod meg őket? Szerintem te is tudod, hogy ez utóbbi a nyertes stratégia.
A MARKETINGED
Célközönséged egy része (a langyos célközönség), valamilyen aktivitást mutatott a hirdetéseid felé. A cél, hogy a továbbiakban mélyebb elköteleződést érj náluk el a hirdetéseiddel, majd az elköteleződést a vásárlás szintjére emeld. Tehát a langyos célközönség egy részét forró célközönséggé tedd, majd belőlük vásárlókat faragj.
REMARKETING HASZNÁLATA
A langyos célközönség tagjai tehát már valamilyen módon interakcióba léptek a hirdetéseiddel:
- reagáltak rá,
- kommenteltek,
- megosztották ismerőseikkel,
- kattintottak rá és megérkeztek a weboldaladra / webshopodra.
Ezeknek a személyeknek újra megjeleníthetsz hirdetéseket. De persze nem ugyanazokat! A begyűjtött adatok és információk alapján jobb, hatékonyabb reklámokat tudsz nekik mutatni, amik hatására vásárolni fognak. Ráadásul, akik már többször találkoztak veled, azokban tudatalatt nagyobb bizalom alakul ki feléd.
Arról, hogy hogyan tudsz a weboldaladon járt látogatokra remarketing hirdetést indítani a közösségi média felületeken és a Google Ads-en keresztül, később részletesebben is írok.
TERVEZETT BLOGCIKK STRATÉGIA
Mivel a langyos célközönséget profi rendszerben szegmentálod, látod, hogy milyen típusú hirdetésekre reagáltak jobban a felhasználók, külön blogcikkeket tudsz létrehozni a célközönség szegmentálásával.
Miért fektess céges blogba? A meggyőzés ereje néha nem csak az ajánlatodban vagy a terméked előnyeinek hangsúlyozásában rejlik. Ha segítséget nyújtasz a célközönségednek, akkor bizalmat építhetsz ki feléjük, azaz bizonyíthatod a szakmaiságodat, és nem utolsó sorban, kiemelkedhetsz a konkurens cégek közül.
Készíts tájékoztató, edukáló tartalmakat, akár a terméked használatáról, akár a hozzá kapcsolódó kiegészítők beszerzéséről. Derítsd ki, mi az 5 leggyakoribb kérdés a vásárlók fejében a termékeiddel kapcsolatban, és válaszold meg őket egy blogcikkben! Ehhez nem kell mást tenned, mint beírni a termékedet/szolgáltatásodat a Google-be, és máris rengeteg ötletet meríthetsz!
Például, a klíma szó beírásával megkaptam, hogy klímatisztítás otthon. Ezek szerint ez sokaknak problémát okozhat. Ha klímás cég vagy, írj egy cikket az otthoni tisztításról, majd ajánld az olvasóknak a klímatisztítás szolgáltatásodat, amivel sok időt spórolhatnak!
A blogolás időigényes, de hosszú távon ez a nyertes stratégia, mert a blogcikkek elolvasával elérheted, hogy a látogatók több időt töltsenek a weboldaladon. Miért jó ez?
- előrébb kerülsz a Google rangsorban,
- megtartod az ügyfeleid, folyamatosan követni fognak téged,
- vásárolni fognak tőled.
HÍRLEVÉL KAMPÁNY
Mivel a langyos célközönség tagjainak megszerezted az e-mail címét, hírleveleket is tudsz küldeni a felhasználóknak, vagy már alapból egy komplex hírlevélsorozatra iratkoztatod fel őket. Az e-mail marketing nagy előnye, hogy nem olyan kitett a trendeknek, hiszen e-mail címe mindenkinek van. Itt jó eséllyel abban az esetben is eléred a követőidet, ha mondjuk megszűnik a Facebook, vagy a célcsoportod egy másik social media oldalt kezd el előnyben részesíteni.
Ahol sokan elrontják, az a levélküldés gyakorisága. Ha valaki rendszeres tartalomra iratkozott fel, akkor sem érdemes mindennap bombáznod, elég a heti egy-két tartalom. Ha már a harmadik nap után leiratkozik, akkor feleslegesen költöttél arra, hogy feiratkozzon.
Általánosságban a személyre szabott, de nem tolakodó tartalmakat szívesen olvassák a feliratkozóid. Érdemes ezért az e-mail cím megszerzésekor plusz adatokat elkérned, mondjuk webshop esetén megadhatják a születésnapjukat, te pedig szülinapi kedvezményt küldhetsz nekik. Légy kreatív!
OFFLINE MARKETING
Az offline marketing azért a langyos célközönségnél szerepel, mert az ő esetükben az online tesztek alapján már tudjuk, hogy mi működik (színek, képek, szöveg, stb.) Tehát nagyobb eséllyel jár sikerrel az offline megjelenésed (TV reklám, rádió reklám, plakát, szórólap, épület dekoráció, stb.).
A márkaismertséget is erősíti, ha minél több platformon találkozik a képeiddel, szövegeiddel és a színeiddel. Mert hiába emlékezetes vagy látványos egy óriásplakát, ha nem tudják a cégedhez kötni.
Amit sokan elfelejtenek, hogy az offline marketinghez tartozik a cég tagjainak ügyfelek/vásárlók felé mutatott személyes megjelenése is, pl. a brandingelt ajándéktárgyak, céges egyenruhák és a céges autó matricázása formájában. Apróságnak tűnhet, de ezek nagyon sokat hozzátesznek ahhoz, hogy a céged megjelenése profi legyen.
Néhány általunk készített offline marketing anyag:
ADATGYŰJTÉS
A remarketing, a blogcikk stratégia és a hírlevelek lehetővé tették a célközönség mélyebb megismerését, tehát a langyos célközönségről további információkat kaptunk.
Így a hirdetések tovább tökéletesíthetők, a blogcikkek oldalán eltöltött idő mérhető, így a tartalmak is fejleszthetők, a hírlevél olvasási szokások által (megnyitási arány, leiratkozási arány, átkattintási arányok) következtethetünk arra, hogy milyen tartalmak és érkező oldalak eredményeznek vásárlást.
A célközönség egy részénél első körben nem érünk majd el mélyebb elköteleződést. Ez természetes, nem kell megijedned! Ezeket a felhasználókat sem engedjük el! Újraindítjuk a folyamatot, és a korábban működő tartalmakhoz hasonló anyagokkal forró ügyfeleket faragunk belőlük.
A célközönség másik részében mélyebb elköteleződés alakul majd ki a céged irányába, így a langyosból egyből forró célközönséggé válik. A cél, hogy forró célközönségünket vásárlásra bírjuk.
ÖSSZEGZÉS
Van már blogstratégiád, hírlevél kampányaid, melyekből rengeteg információt gyűjtöttél, és általuk tökéletesítetted a hirdetéseidet. Egyre nagyobb a forró célközönséged.
Nézzük, hogyan lesznek belőlük vásárlók!
AZ ÉRTÉKESÍTÉSED
Az értékesítésed az optimalizáló marketingen keresztül valósul meg. Ennek a fázisnak a célja, hogy a legtöbbet hozza ki a marketing rendszeredből, azaz maximalizálja az értékesítésed.
Ebben a fázisban már nem elégszünk meg akármivel. Kimaxoljuk a rendszered, hogy a lehető legalacsonyabb költségen a lehető legmagasabb profitra tudj szert tenni.
FORRÓ CÉLKÖZÖNSÉG
A forró célközönséget már meghatároztuk: azok a személyek, akiknek megvan az e-mail címe, többször jártak a weboldalon és sok időt töltöttek el rajta. Az is lehet, hogy letöltöttek valamilyen ingyenes anyagot, vagy kupont, stb. és valamilyen módon felvették veled a kapcsolatot (komment, chat, ügyfélszolgálat, telefon, e-mail, személyesen, stb).
A forró célközönségednek szinte csak egy lépés hiányzik ahhoz, hogy vásároljon tőled. Nincs más hátra, mint segíteni, meggyorsítani ezt a folyamatot egy szépen becsomagolt és tálalt ajánlattal!
ÉRTÉKESÍTŐ WEBOLDAL
A célközönséget a hirdetések által értékesítő weboldalra vezetjük. Mi az az értékesítő oldal?
Olyan egy oldalból álló landing page, ami egy dologra koncentrál: értékesít. „Miért kell külön oldal?”, kérdezheted jogosan, hiszen a weboldalad is értékesítés céllal hoztad létre.
A sales oldal egy célt szolgál, és a marketing orientált felépítésben minden elem ezt a célt támogatja. Azaz, míg a weboldaladon átterelheted a látogatót a blogcikkekre vagy beszúrhatsz egy Facebook megosztás gombot, addig a sales oldaladon a gombokkal célzottan a kapcsolatfelvételre/vásárlásra irányítod, így lesz hatékony.
Például, míg egy webshopon akár 50 termékoldalra kattinthat, egy sales oldalon egy konkrét termékajánlatot mutatsz neki pl. egy három termékből álló csomagot, amit most kedvezményesen megvásárolhat.
Ha nincs elegendő értékesítés az értékesítő weboldalon, akkor következik a remarketing.
REMARKETING
Ha a forró célközönséged tagjai megérkeznek az értékesítő weboldaladra, de nincs elegendő értékesítés, akkor sincs baj! Nem engedjük el az ügyfelet, remarketingezünk, azaz másfajta üzenettel próbáljuk elérni. Előfordulhat, hogy csak emlékeztetni kell, és az első impulzust követően már vásárolni is fog.
Ahogy már korábban ígértem, most részletesebben is megnézzük, hogy hogyan tudsz remarketing hirdetést indítani az alábbi két platformon:
Közösségi média
Ha van Facebook képpont beágyazva az értékesítő oldaladra, akkor a látogatókból készíthetsz egy remarketing listát a Facebook Business felületén a Célközönségek menüpontban. Amivel még érdemes próbálkoznod, hogy a vásárlóidról hasonmás célközönséget hozol létre, ezáltal ugyanolyan tulajdonságokkal rendelkező felhasználókat érhetsz el, akik nagyobb eséllyel vásárolnak majd. Itt is fontos, hogy tesztelj.
Google Ads
Kétféle hirdetést különböztethetünk meg a Google Ads-en, mégpedig a kereső és a display hirdetéseket. Biztosan te is találkoztál már azzal a jelenséggel, hogy pl. füldugót kerestél, megnézted egy cég konkrét értékesítő oldalát, majd az adott termék ajánlata egy ad hoc oldalon jelent meg számodra, pl. a YouTube jobb oldali reklámpaneljében a zenék fölött. Te is jeleníthetsz meg ilyen hirdetéseket a weboldaladon jártaknak, ezt nevezik Display hirdetésnek.
Ezzel szemben a kereső hirdetés azoknak jelenik meg, akik rákeresnek egy a weboldaladhoz kapcsolódó kulcsszóra. Abban, hogy milyen kulcsszavakra érdemes hirdetned, szakértők tudnak neked segíteni. Általánosságban elmondható, hogy a kevésbé túlhasznált, ámde releváns kulcsszavak lesznek leghatékonyabbak ár-érték arányban.
ÉRTÉKESÍTŐ WEBOLDAL ELTÉRŐ AJÁNLATTAL
Ha a remarketing hatására sem növekszik számottevően az eladásaid száma, akkor az értékesítő oldalt új ajánlattal jelenítjük meg a célközönségnek (akció, új csomagajánlat, ajándék, stb.), és újra az oldalra vezetjük a célközönséged.
Többféle célközönségnek akár többféle értékesítő weboldalt is készíthetsz. Emlékezz vissza az adatgyűjtési fázisra! A vásárlóid és a feliratkozóid viselkedéséről már sok adat áll rendelkezésedre, aminek segítségével személyre szabott ajánlatokat tudsz kialakítani. Az így szegmentált célcsoportokkal nagyobb konverziót érhetsz el, azaz többen fognak vásárolni. Mi alapján szegmentáld a célközönségedet? Például a nemük, a koruk vagy az élethelyzetük alapján.
Nézd át az értékesítő oldalad szövegét is! Ugyanis nem mindenkire ugyanaz hat. Valaki sokkal inkább érzelmi alapon dönt, míg mások a számokkal való alátámasztásban hisznek, megint másoknak pedig „social proof”, azaz vásárlói vélemények kellenek a döntéshez. Egy profi szövegíró többféle meggyőzési eszközt alkalmaz az értékesítő oldalon belül.
A fentiek közül egyszerre csak egyet próbálj ki, hiszen így fogod tudni, hogy mi az, ami működött és mi az, ami nem, így a következő marketing terv készítésekor figyelembe veheted a tapasztalatokat.
PIACKUTATÁS KÉSZÍTÉSE
Ha ezek után sincs értékesítés, akkor piackutatás következik. Ezalatt ne a klasszikus piackutatást értsd! Itt most a saját, a hirdetéseid által kialakított piacod elemzését értjük. Alaposan megvizsgáljuk, hogy mi történt eddig, megkeressük a történések okát és erre reagálva optimalizáljuk a marketing rendszert.
Előfordulhat, hogy a konkurencia jelenleg hasonló, ámde kedvezőbb/vonzóbb ajánlattal nyomul. Ehhez mérten érdemes alakítanod az ajánlatodon, akár a fent említett módon, ajándékokkal, csomagajánlattal, stb.
Ha ez sem működik, akkor következik a vásárlói igények felmérése és ezek skálázása. Küldhetsz hírlevelet, melyben rákérdezel, milyen gyakran szeretne hírlevelet kapni, vagy milyen témáról/termékről olvasna szívesen hasznos tartalmat.
TERMÉKFEJLESZTÉS
Ha a piacelemzés tanulságainak felhasználásával sincs eredmény, akkor a termékfejlesztés következik. Ugyanis nincs jó marketing terv jó termék nélkül. Ehhez már klasszikus piackutatásra lesz szükséged. Vizsgáld felül a célcsoport és a konkurencia adottságait, mérd fel célközönséged igényeit akár kérdőíves kutatás formájában! Ezek alapján megeshet, hogy újra kell pozícionálnod magad a piacon, és akár új termékelőnyöket bevezetned.
A termékfejlesztés után a forró célközönségtől kezdve indíthatod újra a folyamatot. Ám az is előfordulhat, hogy a változtatások miatt új érdeklődők is elérhetővé válnak számodra.Ennek megfelelően a marketing tervedet is módosítanod kell. Mit jelent ez a gyakorlatban?
A marketing terved része a marketing stratégia, a marketing eszközök, a célközönséged szegmentálása és a fogyasztói célcsoport elemzése viselkedésük, közösségi média jelenlétük, stb. alapján. Tehát minden, amit eddig átvettünk. Amiről még nem beszéltünk, hogy a marketing stratégiád alá tartozik az árazás is. Előfordulhat, hogy ez utóbbit újra kell gondolnod, mert a célközönséged túlságosan ár érzékeny.
Szóval így néz ki a tökéletes marketing rendszer.
NEM SZERETNÉL ENNYIRE
BONYOLULT RENDSZERT?
Őszinte leszek hozzád.
Nem feltétlenül van minden elemre szükséged, DE az alábbi rendszerre mindenképpen szükséged van ahhoz, hogy hatékonyan tudj értékesíteni.
Ha szeretnéd elkészíteni a céged egyedi, hatékony marketing rendszerét, akkor kérd ingyenes konzultációmat, és segítünk abban, hogy megtedd az első lépést a hatékony marketing felé!