A brand jelentése
A brand (magyarul: márka) olyan márkanév, fogalom, szimbólum vagy további egyedi jelzések összessége, ami egyértelműen megkülönbözteti az eladó termékét más eladók termékétől.
A márka a vállalat személyisége története, ami által a fogyasztók fejében kiemelkedik / elkülönül a versenytársaktól.
Márkaépítés célja, hogy a vevőkben az eladóról hosszú távon előnyös képet alakítson ki és tartson fenn, az üzletileg pedig preferált választás legyen a potenciális vevők számára. A brandépítés hosszú távú marketing stratégia része, aminek során a márkanév immateriális értékként is növekszik, erősödik. (lásd. márkaismertség)
A márkaépítés folyamatában szereplő eszközök:
- Logó
- Szlogen (rövid mottó)
- Egyedi design (arculat melynek részei az állandó márka-arculati elemek)
- Márkára jellemző hanghordozás
Ezek kombinációja jelenik meg az alkalmazott marketing anyagok színkombinációiban, márka kommunikációban, csomagoláson, stb.
A vállalati brand jelentősége
A brand az üzlet növekedésével a vállalat legértékesebb forrása lesz. Megjegyezhető, megkülönböztető ereje által a vevőket támogatja a vásárlási döntéseikben, támogatja a marketing sikerét.
Befolyásolja a vásárlási döntést
A márkaépítés befolyásolja a fogyasztókat abban, hogyan érzékeljék a terméket/szolgáltatást. Az erős márka pozitív érzetet épít fel a vevőkben a minőséggel és értékkel kapcsolatosan. A vásárlási döntések során elegendő is lehet.
A brand több mint maga a termék
A brand erős identitást ad a vállalat számára, ami felette áll a kínált terméken. A vevők fejben kapcsolódnak ezzel a márka-személyiséggel.
Emlékeztető funkció
A brand emlékezteti a vevőt a vállalatra. A vállalat arculata egységesen felismerhető bármely médiumban.
Támogatja a marketinget
Egységesen erősíti a marketing és reklámtevékenység hatását.
Dolgozói elégedettség forrása
Erős márkával rendelkező cégek, munkaerő megtartási ereje, dolgozói elégedettségi szintje jóval magasabb. A jó hírnévvel erős brand alatt működő vállalat erősebb munkahelyi elköteleződést adhat.