7 A B C D E F H K L M N O P R S U W
Re Ro

ROAS

Mi a ROAS jelentése

A ROAS a (Return On Ads Spend) a hirdetési kiadások megtérülését jelenti magyarul, röviden hirdetés megtérülési mutató.

A ROAS lehetővé teszi a különböző kampányok teljesítményének összehasonlítását a különböző szakaszokban, ezzel lehetővé teszi a kampányok között a hatékony büdzsé allokációt.

ROAS reklám megtérülési mutató

Mi a ROAS számítási módja?

A ROAS egy egyszerű hányadosként számíthatod ki. A ROAS képlete a következő:

A mutató leírja, hogy mennyi bevétel keletkezik a kampányköltésből. Ha például a ROAS-od 800%, azt jelenti, hogy a hirdetésre költött pénz 8x bevételt hoz.

Teljes bevétel (ami a hirdetésnek köszönhető) / Teljes hirdetési költség

Egy példán keresztül megközelítve: A hirdetés által 500 egység bevétel keletkezett, a hirdetési költésed 60 egység volt. Ekkor a ROAS mutató: 500 / 60 = 8,33

Ha ezt százalékosan kívánjuk szemléltetni, akkor 833%

Ehhez természetesen szükséges mérni a marketing minden lehetséges és számunkra fontos elemét, hiszen analitika nélkül nem állapítható meg egyetlen kampányról sem, hogy milyen eredményes. Szerencsére az online marketingben számos mérési lehetőség áll rendelkezésre mindenkinek, csak használni kell.

Kiváló és ingyenes eszközök ehhez a Google Analytics 4 (GA4) és a Google Tag Manager.

Mi számít jó ROAS-nak?

Nincsen általánosan jónak mondható ROAS érték.  A kérdés jogos és kézenfekvő. Vannak általánosságban elfogadható sávok a ROAS-t illetően, de azt tudni kell, hogy egyes iparágakban és az év különböző időszakaiban is ezek eltérhetnek. Befolyásolja, hogy mit adsz el, kik a versenytársaid és még egy sor más külső és belső tényező.

Szélesebb körben a 400%-os (tehát 4x) minimumot szokás megjelölni, ami felett már elfogadható a megtérülés. Vannak és lehetnek egészen magas megtérülési is értékek is. Ezek szinte mindig kimagasló értékű termékek (ingatlanok, járművek, gépek, stb.) ahol természetesen viszonylag jobb hányados érhet el a ROAS.

ROI és ROAS különbségei

Nem összekeverendő a két mérőszám, hiszen más-mást mérnek. A ROAS a hirdetésre költött összeget veszi a számításba – és kalkulál megtérülést – míg a ROI egy általánosabb megtérülést számol (ROI = Return on Investment). A ROI-ban benne van minden típusú költség.