Az „e-commerce” magyarul egyszerűen elektronikus kereskedelmet jelent. Azokat a piaci szereplőket soroljuk az e-commerce szektorba, akik a bevételük nagy részét, interneten az online értékesítésből valósítják meg webáruházakon, és e-kereskedelmi platformokon keresztül.
A legnagyobb nemzetközi e-commerce szereplők: Az Amazon.com, az E-Bay, az Alibaba.com, Etsy, Ali-Express, Apple..
Az e-kereskedelem méretei világszinten
A Gomba-módra szaporodó webáruházak sora világviszonylatban meghaladta a 26,5 milliót és az új webshopok és platformok bővülési üteme nem lassult idáig.
A 2024-re becsült e-kereskedelmi forgalom el fogja érni a 4,117 milliárd USD értéket. A korábbi évhez képest ez 14,6%-os növekedés. A számottevő növekedés legnagyobb két forrása az online vásárlási élmény javulása, a másik maga a közösségi térben történő vásárlási trend erősödése volt. (Forrás: statista.com)
Az e-commerce szektor értékesítéséből a legfontosabb iparágak a következők:
- Élelmiszer
- Elektronika
- Bútor és lakberendezés
- Szerszám és barkács cikk
- Szépségcikkek
- Háztartási cikkek
- Játék és hobbi cikkek
- Italok, üdítők
- Divatcikkek
- Média
- OTC gyógyszerek
E-commerce üzleti modelljei:
Az e-kereskedelem megvalósulásának hat fő modellje van:
- Business-to-consumer (B2C)
- Business-to-business (B2B)
- Business-to-government (B2G)
- Consumer-to-consumer (C2C)
- Consumer-to-business (C2B)
- Consumer-to-government (C2G)
Nézzük, melyik modellnek mi a jellemzője és milyen marketing illeszthető hozz:
B2C (Vállalat ad el a fogyasztónak)
A B2C e-kereskedelmi üzleti modellben a vállalkozás direktben ad el a fogyasztónak. A vállalat vagy saját termékét szolgáltatását értékesíti (D2C) vagy más termékét értékesíti. Ez utóbbiból ismerhetünk többet: Amazon, BestBuy, Alibaba, stb.
Jellemző rá a nagyszámú, bár alacsony átlag értékű vásárlás. A belépési korlát alacsony, ezért nagyszámú a konkurencia.
Dropshipping: Amikor az eladó nem saját márkát kínál az online üzletében, vásárlás esetén az értékesítő webshop vásárol kedvező áron harmadik fél beszállítótól. A megrendelt áru pedig közvetlenül a vevőhöz jut, az értékesítő adataival felcímkézve, automatizált folyamat során. A modell felszabadítja a webshopot a készletezési kényszer alól.
Havidíjas online szolgáltatások: A megújuló szerződéses feliratkozások tömegesen bevált formái a tudás vagy licenc alapú szolgáltatásoknak: Ilyenek a szoftver és webáruház előfizetések, Spotify, Netflix, stb fizetős online játék és szórakoztató tartalmak.
Használt cikkek piacai: Itt cserélhetnek gazdát a használt vagy felújított cikkek.
B2B (Vállalati szektor kereskedelme)
Ide sorolható vállalatközi piac egésze, a teljes nagykereskedelem, ahol vállalat ad el vállalatnak terméket vagy szolgáltatást. Ezzel együtt a B2B piacon tevékenykedő vállaltoknak lehet lakossági üzletága, ami egy másik történet. A B2B piacba soroljuk a céges előfizetéseket, szoftvereket, licencdíjakat, járműparkok fenntartása, üzleti ingatlan iparágág vonatkozó részei és minden olyan értékesített eszköz, amiért vállalat fizet.
B2G (Vállalati szektor értékesít állami szerveknek)
Állami szervezetek, közintézmények felé történő e-kereskedelem. A piac sajátossága, a közbeszerzési rendszer és a tendereken kiírt beszerzések rendszere. Ebből ered, hogy az értékesítési ciklusok elhúzódóak, bár a megrendelések összege viszonylag magas, a pályázati feltételek szűre szabottak. csak kevés cég tud minden feltételnek megfelelni és eredményesen részt venni a beszállításokban.
C2C (Fogyasztó ad el fogyasztónak)
Az online térben létrejövő tranzakciókban legtöbbször részt vesz egy platform is, mint tranzakciós felület, de az adásvétel két fogyasztó között jön létre. Gondoljunk a használtautó piacra, vagy a közismert használt cikk piacterekre: Facebook Marketplace, Vatera.hu, E-Bay, Vinted, stb. A platformok biztosítják a belistázott termékekhez a megjelenítést, a fizetési módokat, a jogi kereteket. Cserében pedig jutalékot (legtöbbször a tranzakció százalékos arányában) számítanak, amit jellemzően az eladó fél fizet.
C2B (Magánszemély ad el vállalkozásnak)
Az internet segítségével egy személy ad el szolgáltatást vagy árut vállalatoknak, aki a végfelhasználó. Ilyenek a személyi tanácsadó szolglttások, művészeti és a kreatív szellemi alkotások piaca. Grafika, fotó, stb. Esetenként a vállalat tovább értékesítheti az árut. Ilyen a stock fotó, zene, webes sablonok, stb.