7 A B C D E F G H K L M N O P R S U W
Ko Kp Ku

KPI

KPI jelentése

Mi a KPI magyarul? A KPI az angol rövidítésKey Performance Indicator”, magyarul kulcsfontosságú teljesítmény mutatót jelent.Az üzleti stratégiában a vállalati tevékenység valamennyi területén (sales, marketing, hr, pénzügy), széles körben alkalmazott mutatók, mérőszámok.

A KPI szerepe: A jól megválasztott KPI-ok, kulcsmutatók a vállalat részére folyamatosan iránymutatóvá válhatnak, ahhoz hogy valóban a stratégiai célok felé történjen az elmozdulás, a beavatkozások, fejlesztések a cél felé vigyék az üzletet.

FIGYELEM! Üzletáganként és iparáganként is eltérő azonban a KPI-k köre, aminek megértése és mérése valóban segít megérteni az üzleti célokhoz való hozzájárulást.

A marketingben alkalmazott kulcs teljesítmény mutatók segíthetnek a nyereséges csatornákra való fókuszálásban, a helyes irányba történő beavatkozások meghozatalában. A kérdés csak az, a KPI-ok meghatározásakor melyik üzleti célokat határozunk meg.

kpi

A SMART módszer segít mérlegelni a legfontosabb szempontok alapján:

  • Specific – Elég részletesen meghatározott-e az elérendő üzleti cél?
  • Measureable – Megfelelően mérhet-e a kívánt cél egészben és folyamatában?
  • Attainable – Mennyire reális az üzleti cél?
  • Relevant – Ténylegesen az üzleti cél elérését segíti a mérés?
  • Time based – Milyen időtávon kell elérni a célt?

Az üzleti célok minden egyes vállalkozásnál egyediek. Piaci pozíciójuktól, rendelkezésre álló büdzsétől, stratégiai céljaiktól függnek.

A pontosan számszerűsített, időben is meghatározott, reálisnak ítélt üzleti célhoz hozzá kell rendelni a méréshez megfelelő kulcsmutatókat (KPI). 

Vizsgáljunk meg egy kitűzött célt:

  1. Év végéig szeretnénk növelni a webes ajánlatkérésekből származó üzletkötések számát 10%-kal.

    Ekkor a lehetséges kulcs-mutatók a következők lehetnek:
  2. Ajánlatkérések száma (form kitöltések)
  3. Elkötelezett munkamenetek száma
  4. Ajánlatkérések aránya, látogatószámhoz képest
  5. Visszafordulások aránya

TOP 10 marketing KPI, amit mérni érdemes

A marketing (KPI) kulcs teljesítménymutatók hozzájárulnak a marketing stratégia megvalósításához. Mérhető információkat nyújtanak a marketingvezető és csapat részére a marketing tevékenység optimalizálásához.

A marketing metrikák a napi eredményeket, kritikus faktorokat mérik és időszakos változásaikat, trendjeiket mutatják meg. Az online marketingben szerencsére minden mérhető és ami mérhető azon lehet javítani.

A 10 leggyakoribb marketing mérőszám

  1. Csatornánkénti bevétel (Revenue/Channel)
    Megmutatja, hogy a vevőink melyik csatornából származnak. Megítélhetjük, hogy melyik marketing csatornák működnek legjobban a szegmensünkben.
  2. Konverziók száma
    Minden esetben kíváncsiak vagyunk a megvalósuló célok számára. Konverzió több elvárt cselekvés lehet, nem csak a vásárlások. Feliratkozás, ajánlatkérés, telefonhívás stb.
  3. Kattintásonkénti költség (CPC – Cost Per Click)
    A PPC (Pay-Per-Click) kampányok hatékonyságának mérésére szolgáló mutató, amely megmutatja, hogy mennyit kell fizetni egy kattintásért. Ez segít értékelni a kampányok költség- és eredményességét.
  4. Visszafordulási arány (Bounce Rate)
    A látogatók azon aránya, akik egyetlen oldal megtekintése után elhagyják az oldalt. A magas visszafordulási arány azt jelezheti, hogy a tartalom nem elég vonzó vagy releváns.
  5. Átlagos rendelési érték (AOV – Average Order Value)
    Az átlagos rendelési érték segít megérteni, hogy egy vásárlás során mennyit költenek a vevők, és segít az árak vagy promóciók optimalizálásában.
  6. E-mail megnyitási arány
    Az e-mail kampányok hatékonyságát méri. Segít megérteni, hogy a célzott üzenetek mennyire vonzzák a címzetteket.
  7. Költség a konverziónként (CPA – Cost Per Acquisition)
    A CPA azt mutatja meg, hogy mennyibe kerül egy új ügyfél megszerzése. Ez segít megítélni a marketing kampányok költséghatékonyságát.
  8. Felhasználói elköteleződés (Engagement)
    A közösségi médiában a felhasználók interakcióinak (kommentek, megosztások, lájkok) száma segít mérni, hogy mennyire aktívak és érdeklődőek a követők.
  9. Látogatószám
    Az összes weboldalra érkező látogató száma. A weboldal népszerűségének mérésére szolgáló alapvető mutató.
  10. Social Media ROI
    A közösségi média kampányok megtérülését méri, segít megérteni, hogy a közösségi média tevékenységek mennyire járulnak hozzá a cég nyereségességéhez.

Gyakori kérdések a KPI használatáról