Mi a marketing fogalma és célja?
A marketing termékek és szolgáltatások népszerűsítésére és értékesítésére irányuló tevékenységek köre, amibe bele tartozik a reklám és a piackutatás is. A marketing az üzletszerzésben elejétől a végéig jelen van. Nehéz különválasztani az értékesítéstől, hiszen része annak.
A marketing fogalma a célja alapján határozható meg legjobban. A marketing minden olyan tevékenységre vonatkozik, amelyet egy vállalkozás azért tesz, hogy hatékonyan elérje és üzeneteket küldjön a közönsége számára, ami által a vállalat terméke vagy szolgáltatása vonzó lehet.
A marketing célja és elsődleges eszköze, hogy potenciális vevők / felhasználók részére képes legyen megmutatni és értéket közvetíteni a termékről/szolgáltatásról, ezáltal éri el, hogy az érdeklődők elköteleződjenek, végül vásárlókká, sőt hosszú távon újravásárlókká váljanak. A márkaépítés a márkahűség kiépítésének és újravásárlások elérésének eszköze.
A korszerű termékfejlesztés marketing piackutatásokra alapul, ami ismeri a fogyasztói típusokat, buyer persona-kat.
Mi a marketing feladata?
A marketing feladata, hogy összegyűjtse és elemezze a célcsoporttól származó adatokat, visszajelzéseket, elemzi a fogyasztói szokásokat és kideríti, hogy melyik kommunikációs csatornák, módok és időzítések az ideálisak ahol a potenciális és meglévő vevők a vállalkozással hatékonyan tudnak kommunikálni.
A marketing tehát egész folyamatot fed le az érdeklődés megszerzésétől, piackutatásig, elemzésig. Igyekszik megérteni a mindenkori potenciális vevők érdekeit, döntési motivációit. Ezeket pedig folyamatosan beépíti a kommunikációba, az értékesítési- és reklámozási módszerekbe.
Mi a marketing eszköztára?
A marketing eszköztára sokkal szélesebb tevékenységi kört jelöl, mint a kizárólag a reklám. Itt fontos megismerjük a marketing alap eszköztárát a 4P-t, aminek a része a reklám is.
A modern marketingben a 4P klasszikus megközelítés a termék marketingre lett lebontva. A 4P elmagyarázza, hogy a marketing hogyan hat az üzlet egyes szakaszaira.
- Termék vagy termékmarketing (Product)
- Ár és árpolitika (Price)
- Értékesítési csatorna (Place)
- Eladásösztönzés (Promóció)
A szolgáltatásmarketing 7P modellje, a 4P eszközein felül a következők:
- Emberek (People)
- Folyamat (Process)
- Fizikai megjelenés (Physical Evidence)
Termék (Product) marketing
Egy jó eséllyel sikeres termékbevezetést meg kell előznie több olyan kutatásnak, elemzésnek, ami a termék eladhatóságát, piac befogadó- és felvevőképességét vizsgálja. Ezek rávilágítanak a kritikus kérdésekre a termékkel kapcsolatban:
- Ki a célpiac?
- Érett-e a piac az adott termékre, szolgáltatásra?
- Milyen üzenetekre van szükség és melyik felületeken?
- Kell-e az alapterméket módosítani vagy kiigazítani a sikeres értékesítéshez?
- Milyen fájdalompontjai vannak a potenciális vevőknek?
- Mikre szeretnének megoldást a termékkel kapcsolatban
- Milyen félelmeik lehetnek a termék használat során?
Árpolitika (Price)
A marketing tevékenység része, hogy a különböző eszközök segítségével elemzi az árra vonatkozó versenyt, a vevők részére történő árelfogadási küszöböket és elsősorban a vállalkozás számára történő megtérülést az ár vonatkozásában. Sem a túlárazott, sem az aláárazott termék nem fog hosszútávon maximális profitot termelni a cégnek, meg kell találni az optimumot.
Eladási hely (Place / Palce distribution)
A termékeknek és szolgáltatásoknak elérhetőnek kell lenniük a vevők részére. Az értékesítési hely és mód alapvetően meghatározhatja, hogy az üzlet mennyire fog működni. Szükség van-e exkluzív kiskereskedelmi márkaboltra? Hatékony-e önmagában csak a webshop? Érdemes-e viszonteladói hálózatot kiépíteni? És még egy sor más kérdés merül fel csak a termékdisztribúció körében.
Eladásösztönzés (Promóció)
A promóció azokat az eszközöket tartalmazza, amiket általában a marketinggel azonosítanak. Beletartozik minden típusú hirdetés (online/ offline), akciók, esemény-marketing, de ide sorolhatók a PR kampányok és a közösségi marketing kampányok is. Közös céljuk a termékismertség és márkaismertség erősítése, végső soron az értékesítés.
A szolgáltatásmarketing eszköztára a 7P, ami további eszközöket sorol az alapvető marketing tevékenységekhez.
Modern marketing
Ma több tucat online hirdetési platform, hirdetési eszköz és módozat áll rendelkezésre, ahol a vállalkozások kampányt indíthatnak.
Elsődleges fontosságú kideríteni, hogy melyik csatornák ideálisak a vállalat számára, ahhoz hogy a vevőkört hatékonyan elérje, milyen az érvrendszer, amivel a meggyőzés valóban étéket tud adni a vevőknek? Ebben áll a marketing szakma megkérdőjelezhetetlen létjogosultsága.
Az online marketing meghatározóvá válása óta minden komoly vállalat számára kötelező az online jelenlét. Weboldal, landing- és kampányoldalak, webshop, vállalati közösségi fiókok, stb. Mind-mind a marketing rendszer elemei, amit összehangoltan kell működtetni, folyamatosan és hatékonyan.
Marketing-mix eszközök
Következzenek a ma használatos leggyakoribb marketingeszközök, amiket kombinálhatunk a marketing kampányokban. Minden iparágban és vállalkozásonként is piackutatást kell végezni, fel kell mérni, hogy a célcsoport hol van jelen, milyen eszközökkel érhető el.
Online marketing (Internetes marketing)
Az online jelenlétet (weblapok, online shop, márka-alkalmazások, és az ide irányuló kampányokat is ide soroljuk. Rendkívül gazdag az eszközök és lehetősége köre.
SEO (kereső-optimalizálás)
Közvetlenül célozza, hogy a vevők a keresőben a weboldalt könnyen megtalálják, azokra a keresési kifejezésekre vagy parancsokra, ami érdekli őket egy problémájuk megoldásához.
Blog
Blog-ot ma már nem csak szerzők írnak speciális témákban. A blog modulok által a weboldalon elhelyezett tematikus és hasznos tartalom képes járulékos forgalmat terelni a weboldalra a vevőkört érintő témakörökben. Ezáltal egy jól felépített és koncepcióval rendelkező blog (a weboldal részeként) képes hirdetés nélkül látogatókat szerezni az oldal részére. Természetesen, ha technikailag és tartalmilag optimalizált.
Közösségi média marketing
A vállalkozások a népszerű közösségi oldalakon is hatékonyan kommunikálhatnak a célcsoportjukkal. A tudatos márkajelenlét és friss vizuális tartalmak nagyon vonzóak és könnyen befogadhatók. Ide soroljuk az összes social platformon való aktív kommunikációt és tartalommarketinget: Facebook, Instagram, TikTok, LinkedIn, Pinterest, stb.
Nyomtatott reklám
Az újságok és magazinok felületein történő szponzorált cikkek, fizetet tartalmak továbbra is presztízst és szakértői státuszt sugallnak.
Videó marketing
Ma a vevőszerzés egyik leghatékonyabb eszköze a videó marketing. Professzionális termék vagy cégbemutató videók, oktatóvideók szinte végtelen lehetőséget adnak bármely vállalkozás kezébe, hogy hatékonyan szerezzék meg a célközönségük figyelmét és bizalmát.
A tematikus és rövid videók nem csak direkt üzletszerzésre, de edukációs és bizalomépítő céllal is kiválóan működnek.