Mi a közösségi média?
A közösségi média az angol social media (ejtsd: „szosöl média”) magyar megnevezése. A gyűjtő fogalom megértéséhez egy másik jelenséggel is meg kell azonban ismerkednünk.
A Web.2 eszközök és a mobilizáció elterjedése hívta életre a felhasználók által létrehozott tartalmakat, amit szintén angolul UGC-nek rövidítünk. Ez az „User Generated Content”, ami minden olyan közzétett tartalmat jelöl, amit maguk a felhasználók hoztak létre.
Ez nagy áttörést jelentett a webes tartalmak evolúciójában, amit a mobileszközök és a mobilinternet átütős elterjedése tett lehetővé. Ez fordulópont volt a felhasználók által készített tartalmak villámgyors elterjedésében és a közösségi média, közösségi hálózatok azóta is folyamatos és sikeres térnyerésében.
A közösségi oldalak a marketingben egy gyűjtőfogalom, ahová azokat a platformokat soroljuk, amelyek az egész világon összekötik a személyes felhasználókat, és ma már hirdetési lehetőségeikkel a velük a jelen lévő vállalkozásokat is.
Social média szerepe a marketingben
Legnépszerűbb közösségi média platformok
A teljesség igénye nélkül, tényleg csak a social média platformok krémje következik itt:
A Facebook máig az egyik legnépszerűbb közösségi oldal, amelyet világszerte milliárdos nagyságrendben használnak.
A sokak által csak Insta-nak hívott (egyébként a Facebook tulajdonában lévő) kép és videó-megosztó közösségi oldal. Közös hirdetési felületről elérhető mindkét platform a Meta rendszerében. Elsősorban a fiatalabb generációk körében kedvelt.
Rövid bejegyzésekkel működő mikroblog rendszer. A rövid üzenetek hossza 280 karakterben van maximalizálva. Magyarországon kevéssé népszerű, viszonylag szűk felhasználói körrel.
A LinkedIn a világ legnagyobb szakmai közösségi médiafelülete, egy nemzetközi online hálózat, ami üzleti (szakmai) alapokon szerveződik. Használható álláskeresésre, toborzásra, üzleti kapcsolatok építésére, tanulásra és marketingre.
YouTube
Vezető videó megosztó portál (2006 óta a Google tulajdona). Több konverzió célú kampánytípus is tartalmazza a YouTube reklámfelületeit, amivel tömegekhez juthatnak el márkaüzenetek.
A Pinterest egy olyan vizuális közösségi platform, ahol újdonságokat, tipppeket, ötleteket fedezhetünk fel az élet számos területén: főzéshez, lakásdekoráció, divat és még sok minden. Az érdekes bejegyzéseket (pin-eket) menthetjük, tematizálhatjuk, megoszthatjuk.
Snapchat
Fiatalabb generáció körében népszerű multimédiás közösségi oldal, videó és képüzeneteken alapul. A platform széleskörű effektezési, feliratkozási és egyéb szórakoztató filterekkel ellátott lehetőséget nyújt.
TikTok Rendkívül népszerű videós applikáció, de nevezzük inkább platformnak, mert a cégek számára nagyon értékes és hatékony elérési felület lehet, kimagasló elköteleződési értékekkel. A fiatalok meghódításával vált világszerte népszerűvé. Versenytáraihoz képest továbbra is a növekedési szakaszban van.